Legislația actuală privind etichetarea generală a alimentelor datează din 1978, iar normele de etichetare nutrițională au fost adoptate în 1990. De atunci, cerințele consumatorilor și practicile comerciale au evoluat în mod semnificativ. Consumatorii din UE doresc să fie mai bine informați atunci când cumpără produse alimentare. Ei vor ca etichetele să fie inteligibile, corecte și să nu-i inducă în eroare. Elaborată într-o perioadă de peste 3 ani, noua legislație va ajuta consumatorii să ia decizii în cunoștință de cauză cu privire la produsele alimentare pe care le cumpără. În plus, aceasta ar putea contribui la un stil de viață mai bun și la luarea de decizii mai sănătoase.
Care sunt principalele schimbări aduse de noul sistem de etichetare?
Noua legislație stabilește principii generale privind etichetarea alimentelor, dar prevede și cerințe mai specifice care includ, de exemplu:
- o mai bună lizibilitate a informațiilor (dimensiunea minimă a fontului pentru informațiile obligatorii);
- o prezentare mai clară și armonizată a alergenilor în lista ingredientelor care intră în componența produselor alimentare preambalate (evidențierea acestora prin font, stil sau culoarea de fond);
- informații obligatorii privind alergenii conținuți de produsele alimentare care nu sunt preambalate, inclusiv în cazul restaurantelor și al cafenelelor;
- o cerință privind specificarea anumitor informații nutriționale în cazul majorității alimentelor prelucrate preambalate;
informații obligatorii privind originea cărnii proaspete provenite de la porcine, ovine, caprine și păsări de curte;
aceleași cerințe de etichetare pentru vânzările online, la distanță sau în magazin; - o listă a nanomaterialelor fabricate care figurează printre ingrediente;
- informații specifice cu privire la originea vegetală a uleiurilor și grăsimilor rafinate;
- norme consolidate pentru evitarea practicilor înșelătoare;
- indicarea ingredientului înlocuitor pentru „imitațiile” de produse alimentare;
- indicarea clară a „cărnii reconstituite” sau a „peștelui reconstituit”, precum și
- indicarea clară a produselor decongelate.
Informația trebuie să fie lizibilă
În noua legislație problema se acordă atenție respectării unei dimensiuni minime a fonturilor la tipărirea informațiilor obligatorii, iar informațiile opționale (de exemplu, sloganuri sau mențiuni) nu trebuie să fie prezentate într-un mod care să afecteze prezentarea informațiilor obligatorii. De asemenea, în viitor vor fi stabilite norme suplimentare privind lizibilitatea.
Care sunt cerințele aplicabile informațiilor referitoare la produsele alimentare ce se achiziționează online sau prin vânzarea la distanță?
Noile norme precizează în mod explicit faptul că, atunci când alimentele sunt vândute prin mijloace de comunicare la distanță, cea mai mare parte a informațiilor obligatorii de pe etichetă trebuie să fie disponibile înainte de încheierea cumpărării produsului. Informațiile respective trebuie să figureze pe suportul de vânzare la distanță (pe pagina de internet sau în catalog) sau să fie furnizate prin alte mijloace corespunzătoare. Această cerință ia în considerare pe deplin toate mijloacele de furnizare a produselor alimentare către consumatori. Cu alte cuvinte, informațiile care trebuie furnizate pe etichetele produselor alimentare sunt aceleași, indiferent dacă produsul a fost cumpărat online, prin vânzarea la distanță (de exemplu, pe catalog) sau într-un supermarket.
Articolul integral pe site-ul Reprezentanței Comisiei Europene