Guvernanta economica | Calendarul politic | Semestrul european

reforma_bugetaraInvatamintele desprinse in urma recentei crize economice, financiare si a datoriei suverane au condus la adoptarea unor reforme succesive ale normelor UE, prin care se instituie, printre altele, noi sisteme de supraveghere a politicilor bugetare șs economice și un nou calendar bugetar.

Semestrul european (lansat in 2010) este un instrument de coordonare economica pe tot parcursul anului ce ofera o imagine globala asupra eforturilor depuse la nivel național, iar statele membre au posibilitatea de a dezbate pe tema unei strategii colective pentru economia UE. S-au instituit norme mai clare, o monitorizare periodica și sanctiuni mai rapide in cazul incalcarii normelor cu scopul de a ajuta statele membre sa isi indeplineasca angajamentele bugetare si cele in materie de reforma, contribuind, in același timp, la soliditatea uniunii economice si monetare in ansamblul sau.

12112013

Mecanismul semestrului european permite statelor membre posibilitatea de a-si discuta planurile bugetare si economice cu partenerii lor din UE in anumite perioade de-a lungul anului si ii permite Comisiei sa le ofere orientari de politica in timp util. De asemenea, Comisia monitorizeaza daca statele membre fac eforturi pentru indeplinirea obiectivelor legate de crearea de locuri de munca, educatie, inovare, clima și reducere a saraciei care sunt prevazute de strategia UE de crestere pe termen lung, Europa 2020.

In fiecare an, ciclul incepe in luna noiembrie, cand Comisia publica analiza anuala a cresterii (prin care se stabilesc prioritatile economice generale pentru UE), in care ofera statelor membre orientari de politica pentru anul urmator. Recomandarile specifice fiecarei tari publicate in primavara ofera statelor membre consiliere adaptata privind reforme structurale mai profunde, a caror punere in aplicare durează, de cele mai multe ori, mai mult de un an.

Supravegherea bugetara a zonei euro se intensifica spre sfarsitul anului, cand statele membre isi prezinta proiectele de planificare bugetara, care sunt evaluate de Comisie si discutate de ministrii de finante din zona euro. Comisia analizeaza, de asemenea, orientarea fiscala la nivelul intregii zone euro. De mai multe ori pe an, Comisia monitorizează punerea in aplicare a prioritatilor si a reformelor, cu precadere in statele membre din zona euro si in statele membre cu probleme fiscale sau financiare.

Reforma normelor economice UE include urmatoarele ajustari: o mai mare atentie acordata datoriei (aceasta nu trebuie sa depaseasca 60% din PIB), cheltuielile publice nu trebuie sa creasca mai repede decat PIB-ul, statele membre isi pot stabili obiective bugetare pe termen mediu in functie de perioadele de prosperitate economica si cele nefavorabile, un pact fiscal pentru 25 de state membre care prevede un mecanism de corectie automata in cazul in care nu se respecta limita de 0.5% din PIB pentru deficitul structural, flexibilitatea pactului bugetar pe timp de criza.

In acelasi timp, pentru a se asigura de respectarea normelor adoptate, UE ia masuri pentru: imbunatatirea actiunilor de prevenire in cazul in care statele trebuie sa-si modifice planificarile bugetare, o avertizare timpurie daca exista o deviatie semnificativa de la obiectivele pe termen mediu, monitorizare suplimentara pentru deficitele excesive, sanctiuni mai rapide in cazurile in care deficitul nu este redus, un nou sistem de vot cu majoritate calificata inversa privind aplicarea sanctiunilor.

Deoarece criza a aratat ca dificultatile cu care se confrunta un stat membru din zona euro pot avea importante efecte de contagiune in tarile invecinate, acestea vor avea parte de o supraveghere suplimentara pentru a limita problemele inainte ca acestea sa devina sistemice.

Bazandu-se pe experienta dobandita in perioada de criza, pachetul de sase propuneri legislative a instituit un sistem de monitorizare a politicilor economice, care se adauga supravegherii obisnuite prevazute de semestrul european. Acest sistem se numeste procedura privind dezechilibrele macroeconomice si cuprinde o serie de etape succesive: imbunatatirea actiunilor de prevenire, avertizarea timpurie, bilanturi aprofundate, procedura aplicabila dezechilibrelor excesive, amenzi pentru statele membre din zona euro.

Proiectele Comisiei Europene pentru viitor sunt prevazute in Proiectul pentru o Uniune economica si monetara profunda si veritabila, publicat la 28 noiembrie 2012 (a se vedeaIP/12/1272). Proiectul prezinta modul in care trebuie sa consolidam, pas cu pas, arhitectura actuala in urmatoarele luni si in urmatorii ani.

sursa: Reprezentanta Comisiei Europene

Semestrul european