Tineri educati si fara loc de munca pe de o parte; angajatori care au dificultati in gasirea angajatilor potriviti, pe de alta. Cum pot pregati sistemele educationale tinerii pentru viata reala? Eurodeputata slovaca Katarína Neveďalová (S&D) a intocmit un raport referitor la regandirea educatiei in UE care a fost adoptat de comisia pentru cultura pe 17 septembrie.
Principala slabiciune a sistemelor educationale UE este ca nu corespund cerintelor de pe piata muncii. Astfel chiar daca exista un numar foarte mare de absolventi, in acelasi timp exista si un numar foarte mare de someri (rata somajului in UE in martie 2013 in randul tinerilor cu varsta sub 25 de ani era de 23,5 % desi, in acelasi timp, peste 2 milioane de posturi vacante nu au putut fi ocupate).
Se recomanda ca tinerii sa-si aleaga cu mai multa responsabilitate studiile pentru ca acestea sa raspunda cerintelor pietei la momentul la care ei vor absolvi. In contextul actual al imbatranirii populatiei raportul observa o necesitate sporita de personal medical pe viitor.
Desi se estimeaza ca in 2 ani UE va avea nevoie de un milion de muncitori in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor, in momentul de fata nu exista acest numar de persoane in proces de scolarizare si pregatire pentru a acoperi aceasta necesitate din viitorul apropiat.
O solutie, care deja se implementeaza, este existenta parteneriatelor functionale intre institutii de invatamant si institutii/companii angajatoare. Prin acest parteneriat studentii au posibilitatea de a efectua stagii practice la companiile in domeniu, iar unele dintre ele chiar pregatesc si profesorii pentru a putea transmite studentilor deprinderile adecvate.
S-au facut estimari conform carora o persoana va fi nevoita sa isi schimbe de 10 ori locul de munca pe parcursul vietii active! Adaptarea la noi cerinte si tehnologii aduce in discutie conceptul de invatare pe tot parcursul vietii la care este recomandat sa adere orice cetatean.
Deoarece educația este de competența statelor membre implicarea UE poate fi la nivelul recomandarilor. Astfel exista noul program Erasmus+ ce intra in viigoare din 2014 si dureaza pana in 2020 menirea de a educa atat tinerii cat si adultii in cadru formal dar si non-formal.
Autoarea raportului invita statele membre sa acorde prioritate cheltuielilor publice in domeniul educatiei, al formarii profesionale, al cercetarii si al inovarii si reaminteste faptul ca orice reducere bugetara in aceste domenii va avea un impact negativ puternic asupra redresarii economice a Uniunii.
De asemenea aceasta subliniaza rolul organizatiilor de tineret ca furnizori de educatie complementari pentru invatarea non-formala si informala si pentru voluntariat, sprijinind tinerii sa dobandeasca atat competente transversale, cat si aptitudini personale, cum ar fi gandirea critica si solutionarea problemelor, munca in echipa, comunicarea, increderea in sine si spiritul de lider.
sursa: Parlamentul European
util: Panorama UE a aptitudinilor