Pasarela Mimram/Mimram-Brücke de peste Rin, din Strasbourg, este unul din podurile care uneste doua regiuni ce alta data erau separate. Inainte, Alsacia a fost scena unor batalii sangeroase intre Franta si Germania in dispute teritoriale. Acum armele au tacut si localnicii sunt incantati sa arate ce este mai bun in regiune in ceea ce priveste oferta de munca, locuintele si educatia.
Daca te uiti la pod dinspre partea franceza, vezi orasul german Kehl. Locuitorilor sai le place sa treaca podul pentru a se bucura de multele spectacole culturale. Cei din Strasbourg trec podul pentru a face cumparaturi. Multi vin pur si simplu pentru a se plimba prin parcul de langa rau.
Cafeneaua lui Nadège Barre din cartierul Deux Rives are din ce in ce mai multi clienti germani, in timp ce Axel Tabor,care vinde masini la mana a doua in Kehl spune ca firma sa este situata perfect. „Vindem celor mai mari producatori de masini din Europa, suntem online pe ambele piete – de fapt, este vorba de cea mai mare piata din lume”, a spus Tabor.
Pasarela Mimram este emblematica pentru colaborarea dintre cele doua regiuni. La inceput a fost construit un pod de cale ferata, care a fost, insa, distrus in al Doilea Razboi Mondial. Acum a fost reconstruit cu fonduri europene.
UE a jucat un rol vital in unirea celor doua regiuni. Pentru a preveni un nou conflict devastator, in anii 50 a fost lansata Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului. Razboiul devenea, astfel, de negandit si nepractic.
Aceasta Comunitate a devenit apoi Uniunea Europeana, care a creat oportunitati pentru oameni si companii si a dus la consolidarea legaturilor dintre cei doi fosti dusmani. Ca simbol al acestui parteneriat, orasul Strasbourg a fost ales sediu al Parlamentului European.
Libertatea de circulatie in UE a facut ca mii de oameni sa traverseze podul dintre Strasbourg si Kehl in fiecare zi. In fiecare zi, 36.000 de masini traverseaza podul rutier.
Anul aceasta a fost deschisa prima gradinita bilingva in Kehl; aici, 30 de copii francezi si 30 germani au posibilitatea de a invata perfect cele doua limbi. Daca acest proiect va functiona bine, vor urma altele.
„Educatorii francezi si germani vor vorbi propria lor limba si copiii vor creste in doua culturi si cu doua limbi. Copiii nu isi aleg prietenii in functie de nationalitate. Parintii vor ajunge sa se cunoasca mai bine si, poate, sa devina prieteni la randul lor”, a spus Annette Lipowsky, responsabila cu cooperarea in domeniul comunicarii peste granite de la primaria orasului Kehl.
Intre timp, cele doua orase se apropie din ce in ce mai mult. Anul viitor se va deschide un nou pod, care va extinde reteaua de tramvaie a orasului Strasbourg in Kehl. Constructia sa a fost cofinantata de programul UE Interreg cu 4 milioane de euro.
Autoritatile locale s-au angajat sa creeze o uniune intre cele doua orase, a spus Nawel Rafik-Elmrini, primar adjunct al orasului Strasbourg, responsabil cu afacerile europene si internationale. „Nu mai exista granite fizice si de acum nu vor mai exista granite nici in mintea oamenilor”, a spus dumneaei.
sursa: Parlamentul European