Noi reguli de cautare si salvare care sa clarifice modul in care politia de frontiera care lucreaza in operatiunile pe mare Frontex ar trebui sa abordeze migrantii si unde ar trebui sa ii debare, au fost aprobate in 16 aprilie de catre Parlament. Aceasta reglementare, deja aprobata neoficial de catre negociatorii Parlamentului si ai Consiliului, ar trebui sa intre in vigoare inainte de venirea verii.
„Aceste noi reguli vor permite ca Frontex sa reactioneze mai eficient si sa previna mortile pe mare, impacand astfel nevoia noastra de a asigura securitatea cu datoria de a proteja drepturile omului”, a declarat raportorul Carlos Coelho (EPP, PT). Proiectul de regulament a fost aprobat cu 528 de voturi la 46, cu 88 de retineri.
Reguli obligatorii privind cautarea si salvarea
Reglementarea defineste „fazele de urgenta” pentru operatiunile de cautare si salvare si atribuie o responsabilitate clara unitatilor participante in operatiunile Frontex de a se angaja si de a salva vieti. Regulile privind operatiunile de cautare si salvare si debarcarea migrantilor vor acoperi doar operatiunile coordonate de Frontex. Aceasta ar trebui sa ajute la risipirea confuziei create de diferitele interpretari a legii si practicii internationale de catre statele membre U.E.
Identificarea migrantilor interceptati
„Planul operational” care guvereneaza operatiunile de supraveghere a granitelor coordonate de Frontex trebuie, de azi inainte, sa includa procedurile care asigura faptul ca persoanele care au nevoie de protectie internationala, victimele traficului de persoane, minorii neinsotiti si alte persoane vulnerabile sunt identificate si le este acordat ajutorul necesar. Numai dupa ce migrantii sunt identificati se pot lua masurile de constrângere (regulile de identificare sunt obligatorii, pe când cele de sanctionare sunt optionale).
Drepturile fundamentale si principiul non-expulzarii
Membrii Parlamentului European au adaptat textul pentru a asigura concordanta cu principiul non-expulzarii care spune ca indivizii nu trebuie sa fie returnati niciunei tari in care exista riscul de persecutare, tortura sau alte pericole serioase. Politia de frontiera care examineaza persoane interceptate sau salvate la aterizare intr-o tara terta vor trebui sa urmeze anumite proceduri ( de exemplu: identificarea, evaluarea personala, informarea despre locul debarcarii).
Fara „respingeri” pe mare sau pedepsirea salvatorilor
Operatiunile de „respingere” vor fi interzise pe marile libere. Paznicii de frontiera pot doar sa „avertizeze si sa ordone” ambarcatiunii sa nu intre pe apele teritoriale ale statelor membre.
Membrii Parlamentului European au introdus un pasaj conform caruia „comandantul de nava si echipajul nu ar trebui sa suporte sanctiuni penale pentru simplul motiv de a fi salvat persoane aflate la nevoie in larg si de a le fi dus la loc sigur”.
Urmatorii pasi
Proiectul de regulament inca trebuie sa fie aprobat oficial de catre Consiliul de Ministri al U.E. Acesta va intra in vigoare in a 20-a zi dupa publicarea in Jurnalul Oficial al U.E. si va fi direct aplicabil in statele membre.
sursa: Parlamentul European