Pentru prima dată, milioane de turiști care călătoresc în UE în această vară vor fi protejati de drepturi ale pasagerilor cuprinzătoare, aplicabile celor care călătoresc cu avionul sau cu trenul, precum și, de acum, cu vaporul, autobuzul și autocarul. Studiile arată însă că două treimi din pasageri nu sunt informati privind drepturile pe care le au. Din acest motiv, Comisia lansează o nouă campanie vizand informarea a numeroaselor persoane care se pregătesc să călătorească în această vară, în legătură cu drepturile lor ca pasageri si în legătură cu modul de a le reclama, dacă este necesar.
Campania va dura 2 ani si va consta in postarea de afișe în aeroporturi, porturi, gări și autogări din întreaga Europă si distribuirea de broșuri. Informații online vor fi disponibile în toate limbile oficiale ale UE pe website-ul Drepturile dumneavoastra de pasager
Ştiaţi că?
– 59% din cetătenii UE care folosesc transportul aerian nu își cunosc drepturile atunci când călătoresc, 34% le cunosc si 7% nu le cunosc;
– 66% din cetătenii UE nu îsi cunosc drepturile contractuale la cumpărarea unui bilet de transport;
– Unul din sase europeni suferă de un handicap. Dincolo de această cifră, tendinta generală de îmbătrânire a populatiei europene va duce la o creștere constantă a numărului de pasageri care au nevoie de asistentă specifică din cauza unui handicap sau a mobilității reduse. Unul dintre obiectivele legislatiei privind drepturile pasagerilor este de a permite persoanelor cu handicap si persoanelor cu mobilitate redusă să dispună de aceleași posibilități de călătorie ca si ceilalti cetăteni.
Uniunea Europeana este prima regiune din lume cu un set cuprinzător de drepturi ale pasagerilor pentru toate modurile de transport (aerian, feroviar, maritim, autobuz si autocar). Cetătenii trebuie să stie mai multe despre drepturile de care dispun în prezent în temeiul legislatiei UE.
Spre exemplu, drepturile pentru pasagerii care călătoresc cu autobuzul si autocarul pentru serviciile pe distante mari (și anume peste 250 km) includ, printre altele:
– asistență adecvată (cum ar fi gustări, mese, răcoritoare și, dacă este nevoie, cazare la hotel pentru maximum două nopți, la un tarif de maximum 80 EUR pe noapte, cu excepția cazurilor de condiții meteorologice extreme și dezastre naturale majore) în situațiile de anulare sau ca urmare a unei întârzieri de peste 90 de minute în cazul unei călătorii de peste trei ore,
– garantarea rambursării sau a redirecționării în situații de rezervare peste limita locurilor disponibile, în cazul anulării sau ca urmare a unei întârzieri de peste 120 de minute față de momentul estimat al plecării,
rambursarea a 50 % din prețul biletului în cazul unei întârzieri de peste 120 de minute față de momentul estimat al plecării, în cazul anulării călătoriei și în cazul în care transportatorul nu îi oferă pasagerului nici redirecționarea și nici rambursarea biletului.
– informarea pasagerilor în cazul anulării serviciului sau producerii unei întârzieri la plecare.
protecția pasagerilor în cazul decesului, rănirii, pierderii sau al daunelor cauzate de accidente rutiere, în special în legătură cu nevoile imediate de ordin practic în caz de accident (inclusiv cazare la hotel pentru maximum două nopți, la un tarif de maximum 80 EUR pe noapte),
– asistentă specifică gratuită pentru persoanele cu handicap și pentru cele cu mobilitate redusă atât în terminale, cât și la bord și, dacă este necesar, transport gratuit pentru persoanele care le însoțesc;
Informatii utile:
Drepturile dvs. de pasager: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/mobile.html
Aplicatii mobile: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/mobile.html
Reprezentanta Comisiei Europene in Romania