Semestrul european 2015: Dezechilibrele macroeconomice ale Romaniei necesita monitorizare si masuri

economiePotrivit celui mai recent raport de tara publicat de Comisia Europeana in cadrul Semestrului european 2015, Romania se confrunta cu dezechilibre macroeconomice, ce necesita monitorizare si o serie de masuri de politica in domeniu. Prin urmare, Comisia Europeana a decis initierea procedurii de dezechilibru macroeconomic in cazul Romaniei.

Semestrul european 2015: Dezechilibrele macroeconomice ale Romaniei necesita monitorizare si masuri
Raportul arata ca, in cadrul celor 3 programe succesive UE-FMI, dezechilibrele interne si externe au fost reduse in mod semnificativ. Cu toate acestea, riscurile legate de situatia negativa relativ importanta a investitiilor straine nete si o capacitate de export slaba pe termen mediu necesita atentie. Desi stabilitatea sectorului financiar a fost mentinuta pana in prezent, vulnerabilitatea interna si externa a sectorului bancar persista.

In 25 februarie Comisia Europeana a transmis un semnal puternic statelor membre pentru aplicarea de reforme structurale si continuarea consolidarii finantelor lor publice. Acest semnal este in conformitate cu abordarea subliniata de noul colegiu al comisarilor in luna noiembrie si se afla in centrul analizei anuale a cresterii 2015: din nou un accent sporit pe investitii, reforme structurale si responsabilitate fiscala.
Detaliile deciziilor colegiului sunt prezentate in continuare:

Dintre cele 16 tari care se confrunta cu dezechilibre macroeconomice, identificate in luna noiembrie, Comisia a intensificat procedura in cazul a trei tari: Franta (etapa 5), Germania (etapa 3) si Bulgaria (etapa 5). In cazul a doua tari, Comisia a initiat procedura privind dezechilibrele macroeconomice (PDM): Portugalia si Romania; in cazul Sloveniei, Comisia a redus procedura. Pentru celelalte 10 tari statutul va ramane neschimbat (a se vedea anexa).

In ceea ce priveste eforturile fiscale, Comisia recomanda sa nu se initieze procedura aplicabila deficitelor excesive pentru Belgia, Italia si Finlanda, chiar daca eforturile acestor tari nu corespund valorii de referinta a datoriei. Aceasta recomandare este urmarea luarii in considerare de catre Comisie a factorilor-cheie relevanti in conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.

De asemenea, Comisia recomanda ca Frantei sa i se permita corectarea deficitului sau excesiv pana in 2017. Recomandarea include obiective stricte cu privire la traiectoria de ajustare fiscala, care va fi evaluata periodic incepand cu luna mai. Scopul acestei recomandari este acordarea unui timp suficient Frantei pentru a pune in aplicare reforme structurale ambitioase.

Pierre Moscovici, comisarul pentru afaceri economice si financiare, impozitare si vama, a declarat: „Acesta reprezinta un set de decizii importante si echilibrate, care reflecta pe deplin situatia economica actuala. Comisia demonstreaza atat importanta reformelor structurale, cat si respectarea normelor noastre fiscale. Majoritatea statelor membre depun eforturile necesare. Celelalte state membre trebuie sa-si accelereze si sa-si intensifice eforturile de reforma si de reducere a deficitului si a datoriei. Vom continua sa le incurajam in aceasta directie si vom utiliza toate instrumentele juridice aflate la dispozitia noastra, daca este necesar.”

Urmatorii pasi

Comisia prezinta Consiliului aceste recomandari. Se preconizeaza discutarea lor in cadrul Consiliului Afaceri Economice si Financiare (ECOFIN) din luna martie.

In luna martie, Comisia va organiza o noua runda de intalniri bilaterale cu statele membre pentru a oferi posibilitatea discutarii rapoartelor de tara. Pana la jumatatea lunii aprilie, se asteapta ca statele membre sa isi prezinte programele nationale de reforma (PNR) si programele de stabilitate si de convergenta (PSC). Pe baza tuturor acestor surse, Comisia va prezenta in luna mai un set nou si bine orientat de recomandari specifice fiecarei tari pentru perioada 2015-2016, cu accent pe cele mai importante prioritati care trebuie abordate.

Context

Pachetul privind supravegherea prezentat astazi survine in urma adoptarii analizei anuale a cresterii in luna noiembrie a anului trecut si stabileste baza analitica pentru adoptarea recomandarilor specifice fiecarei tari in luna mai. Este pentru prima data cand Comisia prezinta pachetul privind supravegherea economica in acest format si publica rapoarte de tara atat de timpuriu in cadrul ciclului semestrului european. In ultimii ani, rapoartele – denumite la momentul respectiv documente de lucru ale serviciilor Comisiei – au fost prezentate impreuna cu recomandarile specifice fiecarei tari in perioada mai/iunie. Pana acum, in luna martie erau publicate doar bilanturile aprofundate, care sunt in prezent integrate in rapoartele de tara. Devansarea datei de publicare cu trei luni ofera mai mult timp pentru discutii cu partile interesate si permite o mai mare de responsabilitate din partea statelor membre.

REZUMAT AL DECIZIILOR PRIVIND PDM DIN 2015, ADOPTATE LA 25 FEBRUARIE 2015

  Categorii PDM 2014 2015*
1 Nu exista dezechilibre
2 Dezechilibre, care necesita masuri de politica si monitorizare BE, BG, DE, NL, FI, SE, UK BE, NL, RO**, FI, SE, UK
3 Dezechilibre, care necesita masuri de politica decisive si monitorizare HU HU, DE
4 Dezechilibre, care necesita masuri de politica decisive si monitorizare specifica IE, ES, FR IE, ES, SI
5 Dezechilibre excesive, care necesita măsuri de politica decisive si monitorizare specifica

(pentru FR și HR, o decizie privind activarea procedurii de dezechilibru excesiv va fi luata în luna mai, dupa evaluarea PNR si PSC)

HR, IT, SI BG, FR, HR,IT , PT**
6 Procedura de dezechilibru excesiv

sursa: Comisia Europeana

Reprezentanta Comisiei Europene