Comisia injectează 6,7 miliarde EUR în infrastructura de transport, pentru a stimula crearea de locuri de muncă și creșterea economică
Comisia Europeană acționează ferm în direcția realizării principalei priorități a președintelui Juncker, aceea de a crea locuri de muncă și de a stimula creșterea economică în Uniunea Europeană, prin dezvăluirea unei liste care cuprinde 195 de proiecte în domeniul transporturilor care vor primi finanțare în valoare de 6,7 miliarde EUR în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE). Se preconizează că aceste investiții vor debloca cofinanțări suplimentare publice și private în valoare totală de 9,6 miliarde EUR. Proiectele selectate vor contribui în special la digitizarea și decarbonizarea transporturilor, în conformitate cu cadrul mai larg al agendei politice a Comisiei. Statele membre eligibile pentru Fondul de coeziune[1] au primit aproape 85 % din finanțare, care va contribui la reducerea decalajelor în ceea ce privește infrastructura de pe teritoriul UE.
Comisarul UE pentru transport Violeta Bulc a declarat, „Investițiile totale în valoare de 9,6 miliarde EUR ar putea crea până la 100 000 de locuri de muncă în economia europeană până în 2030. Proiectele vor face ca infrastructura europeană să fie mai sigură, mai durabilă și mai eficientă pentru pasageri și întreprinderi deopotrivă. Mă bucur să constat că și regiunea Balcanilor de Vest va beneficia de finanțare pentru a apropia infrastructura sa de transport de cea a UE.”
Proiectele selectate se referă în principal la rețeaua transeuropeană centrală de transport (TEN-T). Printre beneficiari se numără inițiative emblematice precum reabilitarea tronsonului feroviar Sighișoara-Brașov din România, legătura feroviară Aveiro Vilar Formoso în Portugalia, dezvoltarea unor linii de cale ferată cu ecartament standard în coridorul Rail Baltic, implementarea programului de punere în practică SESAR și modernizarea liniei de cale ferată E30 (tronsonul Zabrze – Katowice – Cracovia) din Polonia.
Contribuția financiară a UE se face sub formă de granturi a căror rată de cofinanțare este între 20 % și 50 % din costurile eligibile ale unui anumit proiect, în funcție de tipul acestuia. În ceea ce privește proiectele depuse în cadrul Fondului de coeziune, ratele maxime de cofinanțare pot ajunge până la 85 % din costurile eligibile.
Reabilitarea tronsonului feroviar Sighișoara-Brașov din România face parte dintr-un proiect amplu, în valoare de peste 677 milioane EUR, al cărui obiectiv principal este promovarea mobilităţii sustenabile de-a lungul Coridorului Rin – Dunăre, prin creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor, reducerea timpului de călătorie pentru trenurile de călători şi de marfă, creşterea siguranţei circulaţiei prin introducerea sistemelor moderne de management al traficului şi semnalizare, şi, nu în ultimul rând, protejarea mediului în conformitate cu noile standarde de interoperabilitate şi regulamente ale Uniunii Europene.
Alte două contracte incheiate vizează reabilitarea liniilor Craiova – Calafat şi Craiova – Drobeta-Turnu Severin, iar cel de-al patrulea contract se referă la îmbunătăţirea capacităţii CFR de a gestiona fondurile europene prin creşterea transparenţei şi a eficienţei.
Sursa: Comisia Europeană