Comisia a adoptat o propunere legislativă menită să asigure că toți cetățenii și întreprinderile care dețin un cont bancar în UE și în țările SEE pot face plăți instant în euro.
Scopul propunerii este ca plățile instant în euro să fie accesibile ca preț, sigure și procesate fără obstacole în întreaga UE.
Plățile instant le permit persoanelor să transfere bani în orice moment al zilei în decurs de zece secunde, mult mai rapid față de transferurile-credit tradiționale, care sunt primite de prestatorii de servicii de plată numai în timpul programului de lucru și ajung în contul beneficiarului plății abia în următoarea zi lucrătoare, proces care ar putea dura până la trei zile calendaristice. Plățile instant sporesc considerabil viteza și confortul pentru consumatori, printre altele la plata facturilor sau la primirea unor transferuri urgente (în cazul unei urgențe medicale, de exemplu). În plus, acestea contribuie la îmbunătățirea semnificativă a fluxului de numerar și generează economii de costuri pentru întreprinderi, în special pentru IMM-uri, inclusiv pentru comercianții cu amănuntul. Plățile instant eliberează bani care în prezent sunt blocați la nivelul procesării în sistemul financiar, alcătuind așa-numitele „sume în tranzit”, și care pot fi utilizați astfel mai devreme pentru consum sau investiții (aproape 200 de miliarde EUR sunt blocați în fiecare zi). Cu toate acestea, la începutul anului 2022, numai 11 % din toate transferurile-credit în euro din UE erau instant. Propunerea Comisiei urmărește să elimine barierele care împiedică extinderea plăților instant și a beneficiilor acestora.
Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor, a declarat: „Plățile instant devin rapid norma în multe țări. Ele ar trebui să fie accesibile tuturor și în Europa, astfel încât să rămânem competitivi la nivel mondial și să valorificăm la maximum oportunitățile de inovare oferite de era digitală. Oamenii vor beneficia de mai multe opțiuni și de mai mult confort, iar întreprinderile de un control mai bun al fluxului lor de numerar și de costuri de funcționare mai mici. Propunerea de astăzi ne va consolida economia, o va face mai eficientă și o va ajuta să se dezvolte.”
Mairead McGuinness, comisarul pentru servicii financiare, stabilitate financiară și uniunea piețelor de capital, a declarat: „Trecerea de la transferurile realizate «a doua zi» la transferurile în «zece secunde» este o adevărată revoluție, comparabilă cu trecerea de la corespondența poștală la e-mail. Cu toate acestea, în prezent, aproape nouă din zece transferuri-credit în euro sunt încă procesate ca transferuri «lente» tradiționale. Tehnologia care permite efectuarea plăților instant există din 2017, așa că nimic nu justifică faptul că mulți cetățeni și multe întreprinderi din UE nu pot trimite și primi bani imediat. Facilitatea de a trimite și a primi bani în câteva secunde este cu atât mai importantă în această perioadă în care facturile gospodăriilor și IMM-urilor cresc și fiecare cent contează. Această inițiativă va aduce beneficii directe cetățenilor și întreprinderilor din UE.”
Propunerea, care modifică și modernizează Regulamentul din 2012 privind zona unică de plăți în euro (SEPA), cuprinde patru cerințe privind plățile instant în euro:
- garantarea disponibilității universale a plăților instant în euro, prestatorii de servicii de plată din UE care oferă deja transferuri-credit în euro având obligația să ofere și versiunea lor instant într-o perioadă de timp definită;
- garantarea unor comisioane accesibile pentru plățile instant în euro, prestatorii de servicii de plată având obligația de a nu percepe pentru plățile instant în euro un comision mai mare decât cel perceput pentru transferurile-credit tradiționale în euro, care nu sunt efectuate instant;
- sporirea încrederii în plățile instant, prestatorii având obligația să verifice concordanța dintre numărul contului bancar (IBAN) și numele beneficiarului furnizat de plătitor pentru a avertiza plătitorul cu privire la o posibilă eroare sau fraudă înainte de efectuarea plății;
- eliminarea obstacolelor din calea procesării plăților instant în euro, menținându-se, în același timp, eficacitatea verificării persoanelor care fac obiectul sancțiunilor UE, printr-o procedură prin care prestatorii de servicii de plată își vor verifica clienții cel puțin zilnic în raport cu listele de sancțiuni ale UE, în loc să verifice fiecare tranzacție în parte.
Această propunere va sprijini inovarea și concurența pe piața plăților din UE, în deplină conformitate cu normele existente privind sancțiunile și combaterea criminalității financiare. Propunerea va contribui, de asemenea, la obiectivele mai ample ale Comisiei privind digitalizarea și autonomia strategică deschisă. Această inițiativă se aliniază la prioritatea Comisiei de a se asigura că economia funcționează în serviciul cetățenilor și creează un mediu de investiții mai atractiv.
Context
Disponibilitatea plăților instant și eventualele comisioane aferente variază foarte mult de la un stat membru la altul, ceea ce împiedică introducerea universală a transferurilor instant pe piața unică. Este necesară, așadar, o intervenție legislativă menită să extindă plățile instant în euro în întreaga UE, pentru ca cetățenii și întreprinderile din UE, în special IMM-urile, să profite pe deplin de beneficiile acestora. IMM-urile ar profita, de asemenea, de un flux de numerar mai bun și de o gamă mai largă de mijloace de plată.
Propunerea de astăzi îndeplinește un angajament esențial din Strategia Comisiei din 2020 privind plățile de retail, care a vizat generalizarea plăților instant în UE. Propunerea vine sub forma unei modificări a Regulamentului din 2012 privind zona unică de plăți în euro, care conține deja dispoziții generale pentru toate transferurile-credit (SEPA) în euro, adăugând dispoziții specifice pentru plățile instant (SEPA) în euro. Propunerea conține termene de punere în aplicare etapizate, diferențiate pentru diferitele componente ale inițiativei și între statele membre din zona euro și cele din afara zonei euro, oferind un termen adecvat de punere în aplicare și proporționalitate deplină.
Informații suplimentare
Link către întrebări și răspunsuri
Link către textul actului juridic