Initiativa cetateneasca Right2Water primeste raspuns pozitiv de la Comisia Europeana

dreptul_la_apaComisia a decis sa raspunda pozitiv primei initiative cetatenesti europene incununate de succes in domeniile in care are competenta de a lua masuri. Organizatorii initiativei cetatenesti Right2Water au invitat Comisia sa se asigure ca toti cetatenii UE se bucura de dreptul la apa si la salubritate, sa excluda aprovizionarea cu apa si gestionarea resurselor de apa din sfera de aplicare a normelor pietei interne si a liberalizarii si sa isi intensifice eforturile pentru a garanta accesul universal la apa si la salubritate in intreaga lume.

Vicepresedintele Maroš Šefčovič a declarat: „Cetatenii Europei si-au exprimat punctul de vedere, iar astazi Comisia a oferit un raspuns pozitiv. Acest prim exercitiu democratic paneuropean, condus de cetateni, are drept rezultat direct beneficii pentru cetatenii din Europa si din tarile in curs de dezvoltare, prin imbunatatirea calitatii apei, a infrastructurii, a salubritatii si a transparentei. ii felicit pe organizatorii acestei initiative pentru reusita lor.”

Reactia Comisiei este prezentata intr-o comunicare ce incepe prin a evidentia volumul de munca enorm realizat deja de UE in domeniul apei si al salubritatii. De exemplu, in cadrul UE, s-au stabilit standarde ambitioase in ceea ce priveste calitatea apei si s-a acordat sprijin financiar pentru extinderea si imbunatatirea infrastructurii de aprovizionare cu apa in statele membre.

Decizia referitoare la optimizarea serviciilor de aprovizionare cu apa le revine in exclusivitate autoritatilor statelor membre, iar Comisia va continua sa respecte normele prevazute in tratat care impun UE obligatia de a-si pastra neutralitatea in ceea ce priveste deciziile nationale care reglementeaza regimul de proprietate asupra societatilor furnizoare de apa. in mod similar, in cadrul negocierilor comerciale internationale, Comisia va continua sa se asigure ca alegerile facute la nivel national, regional si local cu privire la modalitatile de gestionare a serviciilor legate de apa sunt respectate si protejate. Legislatia UE a tinut seama in mod sistematic de natura unica a serviciilor legate de apa si de salubritate pentru satisfacerea nevoilor de baza ale populatiei. Serviciile de distributie si de aprovizionare cu apa, precum si cele legate de epurarea apelor reziduale, sunt deja excluse in mod expres din sfera de aplicare a libertatii de a presta servicii transfrontaliere. De asemenea, anul trecut, Comisia a exclus serviciile de aprovizionare cu apa din Directiva privind atribuirea contractelor de concesiune , ca rezultat direct al ingrijorarilor exprimate de publicul larg.

La nivel mondial, UE si statele sale membre furnizeaza in prezent aproape 1,5 miliarde de euro/an pentru programele legate de aprovizionarea cu apa, salubritate si igiena (WASH) din tarile in curs de dezvoltare, ceea ce face ca Uniunea sa fie cel mai mare donator din lume in acest domeniu.

Prin prisma initiativei cetatenesti europene, Comisia a incercat sa identifice deficientele nesolutionate si domeniile in care sunt necesare mai multe eforturi, la nivelul UE sau la nivel national, pentru a raspunde preocuparilor care au motivat acest apel la actiune al cetatenilor. Comisia s-a angajat sa intreprinda urmatoarele masuri concrete si actiuni noi in domeniile care au o legatura directa cu initiativa si cu obiectivele acesteia:

  • intensificarea eforturilor pentru punerea in aplicare integrala, de catre statele membre, a legislatiei UE referitoare la apa;
  • lansarea unei consultari publice in intreaga UE in legatura cu Directiva privind apa potabila pentru a evalua necesitatea unor imbunatatiri si modul in care acestea pot fi obtinute;
  • imbunatatirea informatiilor destinate cetatenilor, prin dezvoltarea in continuare a gestionarii si a diseminarii datelor privind apele urbane reziduale si apa potabila intr-un mod rationalizat si mai transparent;
  • analizarea posibilitatii de a efectua o analiza comparativa a calitatii apei;
  • promovarea dialogului structurat intre partile interesate privind transparenta in sectorul apei;
  • cooperarea cu initiativele existente in vederea stabilirii unui set mai larg de criterii de referinta pentru serviciile legate de apa, pentru a imbunatati transparenta si raspunderea furnizorilor de servicii de apa prin punerea la dispozitia cetatenilor a unor date comparabile privind principalii indicatori economici si de calitate;
  • stimularea unor abordari inovatoare in ceea ce priveste asistenta pentru dezvoltare (de exemplu, sprijinirea parteneriatelor dintre operatorii din sectorul apei si a parteneriatelor public-public) si promovarea celor mai bune practici in rândul statelor membre (de exemplu, cele privind instrumentele de solidaritate);
  • promovarea accesului universal la apa potabila si la salubritate ca domeniu prioritar in cadrul obiectivelor de dezvoltare durabila post-2015;
  • in fine, lansarea unui apel catre statele membre, care actioneaza in limitele propriilor lor competente, pentru ca acestea sa tina seama de preocuparile exprimate de catre cetateni prin intermediul acestei initiative si pentru a le incuraja sa isi intensifice eforturile menite sa garanteze aprovizionarea cu apa curata si sigura, la preturi accesibile pentru toti.

Initiativa cetateneasca europeana a fost lansata in aprilie 2012 ca un instrument puternic, aflat la dispozitia cetatenilor, de stabilire a programului de lucru. Aceasta permite unui numar de un milion de cetateni din cel putin un sfert dintre statele membre ale UE sa invite Comisia Europeana sa ia masuri in domeniile care tin de competenta acesteia. Right2Water, prima initiativa cetateneasca europeana incununata de succes, a colectat 1,68 milioane de semnaturi, depasind pragurile minime in 13 state membre — cu mult peste nivelul minim impus prin lege. In prezent, peste 5 milioane de cetateni ai UE au semnat, in total, peste 20 de initiative diferite.

sursa: Reprezentanta Comisiei Europene

util: Pagina de internet a initiativei Right2Water

Initiativa cetateneasca europeana