În luna martie, 30 de elevi de la Colegiul Tehnic Emanuil Ungureanu din Timisoara, coordonati de prof. Alin Jitărel, au participat la sesiuni de dezvoltare personală și de familiarizare cu elementele psihologiei, de cercetare istorică privind abuzurile regimurilor totalitare asupra persoanelor cu boli psihice și de inițiere în productia de filme audio-video. Cele doua filme de scurt-metraj realizate au avut prima vizionare publica pe data de 20 iunie, in sala de festivitati a Colegiului Emanuil Ungureanu, în prezența echipei de film și a dascălilor. În toamna 2018, alături de alte 10-15 filme realizate de elevi din patru țări europene – Italia, Slovenia, Grecia, România, scurt-metrajele românești intră într-o competiție mai neobișnuită: se vor întrece în capacitatea lor de a influența societatea. Filmele cu cele mai multe vizionări și cu cele mai interesante feed-back-uri vor fi declarate câștigătoare.
Privirea critică asupra istoriei nu exclude empatia
Proiectul de memorie europeană ”Mai più” (în traducere, “niciodată”) a reușit să creeze un entuziasm mare între tineri de diferite vârste care au participat voluntar, fără nici un fel de constrângere la activitățile acestuia. S-a folosit filmul ca strategie didactică de predare – învățare pe de o parte, dar și ca mijloc de exprimare a viziunii elevilor despre ceea ce au învățat. Ei au invățat toleranța și respectul față de celălalt, să recunoască situațiile de discriminare în cursul istoriei, dar și că valorile democrației se pot pierde foarte ușor prin manipulare și propagandă. (prof Alin Jitărel, coordonator proiect)
Subiectul memoriei nu este unul ușor. El este încărcat cu amintiri dureroase pentru cei care au prins vremurile regimului comunist, dar pentru tineri, curiozitatea, adevărul istoric și dreptul de a pune la îndoială faptele prezentate în cărți sau filme sunt moduri prin care ei se pot apropia de momentele importante din trecut.
Elevii timișoreni au avut însă oportunitatea extraordinară – spunem noi – de a călători în timp. Ceea ce cunoșteau la nivel intelectual, s-a transformat în emoție și trăire veritabilă. Iar viziunea lor merge mai departe prin două filme foarte profunde: Ekaterina si Genesis, care abordează tema sănătății mintale în timpul regimurilor totalitare din Europa. Elevii au conceput scenariul pornind de la fapte istorice, au jucat roluri și au filmat. Contextul a fost oferit de un proiect inovator inițiat de NETforPP – Rețeaua Europeană pentru cercetare și formare în domeniul Psihologiei Psihodinamice – Roma, Italia, #MAI+ Memory Against Inhumanity: people with mental disorders under totalitarian regimes in Europe.
De ce este importantă tema discriminării persoanelor cu boli psihice pentru memoria europeană?
Tema proiectului este importantă din perspectiva elevului care devine cetățean responsabil și trebuie să îmbrățișeze valori precum toleranța și democrația. Este important pentru elevi și că am simulat o situație în care regimurile totalitare foloseau forța, propaganda și teroarea, iar cei considerați ”inadecvați” pentru societate erau eliminați. Elevii au perceput situația ca fiind una nepotrivită și au empatizat cu personajele discriminate.(prof Alin Jitărel, coordonator proiect)
Tot mai des întâlnim astfel de proiecte interdisciplinare pe care școlile le valorifică mai ales în timpul săptămânii ”Școlii Altfel”, atunci când elevii au de ales dintr-o paletă variată de activități non-formale.
Am fost foarte interesată de acest proiect deoarece tema este interesantă și reală, face parte din istoria noastră și arată de unde am plecat și ce am făcut ca să ajungem unde suntem. Ce am învățat despre mine? Nu am crezut că pot scrie un scenariu in 10 minute, apoi mi-a luat foarte putin să-l dezvolt, deoarece ne-au fost prezentate materiale inspiraționale. Toate informațiile acumulate ne vor ajuta mult în viitor. Vom fi pregătiți, atunci când ne vom întâlni cu o persoană cu o anumită boală, să știm cum să ne comportăm și să nu luăm exemplul celor din timpul regimurilor totalitare. (Vrabie Otilia Policsenia, elevă)
Pentru mine participarea la acest proiect a însemnat destul de mult, a însemnat munca în echipă, găsirea unei idei strălucite și chiar și momentele amuzante de la filmări. A fost o experiență extraordinară și aş mai repeta-o încă o dată. (Elena Estera Pintilie, elevă)
Am învățat că mă pot distra în timp ce lucrez fără să îmi afecteze eficiența. (Radu Varo, elev)
Tinerii cineaști vă invită să vizionați cele două filme și așteaptă cu interes și comentariile dvs. Vizionare plăcută!
Genesis – film de scurt metraj #MAI+, regia Elena Pintilie, scenariu Otilia Poliscenia Vrabie, cameraman Radu Varo
Ekaterina – film de scurt-metraj #MAI+, regia Elena Pintilie, scenariu Elena Pintilie si Mihai Retezan, cameraman Radu Varo
Proiectul MAI+ Memory Against Inhumanity: people with mental disorders under totalitarian regimes in Europe in care organizatia Student Plus – Europe Direct Timișoara este partener, este implementat prin programul Europa pentru cetateni al UE.
Citește mai mult despre acest proiect aici.