17 state au depus planuri de implementare a Garantiei pentru Tineret si asteapta feedback-ul Comisiei

garantia_tineretAvand mai bine de 26 milione de europeni fara loc de munca, somajul este una din cele mai mari probleme actuale in UE. Dintre acestia cea mai afectata categorie sunt tinerii, incidenta somajului fiind de 2 ori mai mare in randul lor. Putinele locuri de munca la care acestia au acces, sunt fie temporare, fie sub nivelul lor de studii. Dar in acelasi timp ne confruntam si cu realitatea ca, de cele mai multe ori, sistemul educational nu corespunde cererii de pe piata muncii.

Din aceste motive se vorbeste, la nivel european, despre o generatia pierduta, generatie care nu are acum sansa sa profeseze in domeniul studiat, si , probabil va avea dificultate sa intre pe sectorul de piata corespunzator inclusiv dupa redresarea economica, avand ca si competitie proaspetii absolventi ai anilor respectivi.

Uniunea Europeana a dezvoltat o serie de initiative pentru a veni in intampinarea acestei grave probleme, cum ar fi: garantia pentru tineret, un cadru de calitate standard pentru stagiile de training, programul Erasmus Plus, invatarea limbilor straine, recunoasterea calificarilor profesionale.

Garantia pentru tineret este o reforma ambitioasa la nivel UE care are ca scop acordarea ajutorului tuturor oamenilor cu varsta sub 25 de ani sa isi gaseasca un loc de munca, sa participe la programe de formare continua, sa gaseasca o ucenicie sau stagiatura in termen de 4 luni din momentul in care si-au pierdut locul de munca sau si-au terminat pregatirea academica.

Conform unui comunicat de presa publicat de Comisia Europeana pe 15 ianuarie 2014, 17 state membre au depus deja planul lor final de implementare a Garantiei pentru Tineret, in timp ce celalalte 11 inca isi pregatesc strategiile. László Andor, Comisarul European pentru Ocuparea Fortei de Munca, Afaceri sociale si Incluziune subliniaza ca: “Este in interesul fiecarui stat membru sa actioneze repede si sa puna la punct masuri practice pentru a ajuta tinerii sa isi gaseasca un loc de munca sau sa dobindeasca aptitudini ce ii poate ajuta in gasirea unui loc de munca in viitor.”

Unele regiuni din 20 de state membre sunt eligibile pentru finantare aditionala din partea Initiativei privind Ocuparea fortei de mucna pentru Tineri (Youth Employment Initiative) din cauza ratei ridicare a somaj in randul tinerilor (mai mult de 25% in cel putin o regiune). Intre aceste state se afla si Romania, avand alocata, prin YEI, suma de 99.02 milioane euro. Aceasta suma trebuie cel putin dublata de catre fiecare stat beneficiar, utilizand Fondul Social European alocat de UE.

Garantia pentru tineret are si un cost fiscal pentru statele membre (Organizatia Internationala a Muncii a estimat costul de infiintare a Garantiei pentru Tineret in Zona euro la 21 miliarde euro pe an). Totusi, costul inactivitatii e mult mai mare. Fundatia Europeana pentru Imbunatatirea Conditiilor de Viata si Munca (Eurofound) a estimat ca pierderea economica a UE, in cazul in care tineretul nu lucreaza, nu ia parte la stagiaturi sau pregatiri profesionale, este de peste 150 miliarde euro in 2011 (1.2% din Produsul Intern Brut al UE), sub forma de indemnizatii si pierderi la nivel de venituri si impozite. Acestea se adauga la costurile pe termen lung pe care le presupune somajul la economie, societate si la persoanele in cauza, cum ar fi riscul de a nu se angaja in viitor si saracia. Costul inactivitatii este, asadar, foarte mare: schema Garantiei pentru tineret este o investitie.

Scopul Garantiei pentru tineret este sa se asigure ca niciun tanar nu este lasat fara loc de munca sau inactiv pentru o perioada mai lunga de 4 luni. Garantia pentru Tineret trebuie sa ajute tineretul sa-si gaseasca un loc de munca potrivit educatiei, aptitudinilor si experientei lor, sau  sa dobandeasca educatia, aptitudinile si experienta ce sunt direct relevante in marirea sanselor de a-si gasi un loc de munca in viitor. Implementarea acesteia va solicita reforme structurale multor state membre. De exemplu, serviciile publice de ocupare a fortei de munca trebui sa fie capabile sa se asigure ca fiecarui tanar i se ofera asistenta adecvata, oportunitatile de invatamant si formare cele mai relevante pentru situatia lor, rezultand intr-o oferta de munca „personalizata” si concreta in termen de 4 luni.

Avem exemple de succes al acestui program in Austria si Finlanda (in cazul garantiei finlandeze pentru tineret 83.5% din numarul celor inregistrati le-a fost alocat un loc de munca, formare profesionala, ucenicie sau invatamant continuu, in termen de 3 luni de la inregistrare). Ramane in puterea statelor membre sa isi gestioneze fondurile alocate si sa tine cont de recomandarile primite pentru a creste sansele de succes ale programului pe plan national. Comisia Europeana va da feedback-ul sau la strategiile deja depuse in saptamanile ce urmeaza.

sursa: Comisia Europeana