Strategia UE pentru crearea unei piete digitale unica si eficienta

shutterstock.com
shutterstock.com

Incepand de la frecventarea de cursuri on-line, accesul la continuturi audio-video si pana la gestionarea unei afaceri bazate pe comertul electronic, romanii si ceilalti cetateni europeni se confrunta cu o serie de obstacole, cum ar fi: blocarea pe criterii geografice a anumitor domenii internet (geo-blocare), ineficienta livrarii transfrontaliere a coletelor sau imposibilitatea conectarii la o serie de servicii disponibile online, precum consultatiile medicale, achizitiile de produse si servicii sau vizionarea de filme.

CE propune solutii pentru o adevarata piata unica digitala
Plecand de la aceste obstacole, Comisia Europeana va elabora o strategie de realizare a unei piete unice digitale, transfrontaliere si interconectate, armonizate legislativ la nivel european. Colegiul comisarilor europeni a avut miercuri, 25 martie, o prima discutie pe tema acestei strategii, in care a stabilit principalele trei domenii de actiune:

1 – Acces mai bun al consumatorilor si intreprinderilor la bunurile si serviciile digitale, prin facilitarea comertului electronic transfrontalier, gasirea de solutii pentru problema geo-blocarii, modernizarea legislatiei privind drepturile de autor si simplificarea regimurilor TVA;

2 – Retele si servicii digitale prospere, prin revizuirea normelor privind telecomunicatiile si mass-media pentru a incuraja investitiile, imbunatatirea coordonarii statelor membre in relatie cu spectrul de frecvente, masuri de crestere a increderii in serviciile online si de eliminare imediata a continutului ilegal, precum si prin adoptarea rapida a normelor privind protectia datelor cu continut personal;

3 – O economie si o societate digitale cu potential de crestere pe termen lung, prin tranzitia la un sistem industrial inteligent (“industrie 4.0”) si la standarde adecvate, masuri pentru utilizarea eficienta a beneficiilor oferite de economia bazata pe date (“big data”) si de tehnologiile de tip “cloud computing” si, nu in ultimul rand, dezvoltarea competentelor digitale in randul cetatenilor europeni.

Context

Discutiile din cadrul Comisiei au stabilit domeniile prioritare de actiune asupra carora se va concentra strategia privind piata unica digitala, care va fi prezentata in luna mai.

Mai multi comisari fac parte din echipa de proiect privind piata unica digitala si sunt implicati in mod activ in aceasta activitate. Comisia implica, de asemenea, o gama larga de parti interesate in etapa premergatoare publicarii strategiei (a se vedea raportul privind participarea partilor interesate).

Situatia pietei digitale din Romania

Site-ul internet privind Agenda digitala pentru Europa

sursa: Reprezentanta Comisiei Europene