Cum abordeaza UE problema sigurantei pacientilor

sanatateUn pachet de masuri privind siguranta pacientilor, publicat de Comisia Europeana, evidentiaza modul in care Comisia si tarile UE abordeaza problema sigurantei pacientilor, progresele realizate incepand din 2012 si obstacolele care trebuie depasite pentru a imbunatati siguranta pacientilor, dupa cum se prevede intr-o recomandare a Consiliului din 2009. Se estimeaza ca intre 8 si 12% dintre pacientii admisi intr-un spital din UE sunt, pe durata primirii ingrijirilor medicale, victime ale unor evenimente adverse precum infectii asociate asistentei medicale (aproximativ 25% din totalul evenimentelor adverse), erori de medicatie, erori chirurgicale, defectiuni ale dispozitivelor medicale, erori de diagnosticare si neluarea unor masuri care se impun in urma analizelor medicale. Se estimeaza ca, in fiecare an, 4,1 milioane de pacienti din UE contracteaza o infectie asociata asistentei medicale si ca cel putin 37.000 de persoane au murit ca urmare a unei astfel de infectii.

Desi s-au inregistrat progrese semnificative in ceea ce priveste elaborarea de programe nationale pentru siguranta pacientilor si instituirea unor sisteme care sa permita pacientilor sa raporteze efectele adverse, raman inca multe de facut pentru a pune in aplicare dispozitiile referitoare la responsabilizarea pacientilor si, in special, la educatia si formarea lucratorilor din domeniul asistentei medicale. Documentele publicate miercuri, 19 iunie, vor alimenta actualul proces de reflectie privind viitoarele masuri la nivelul UE in domeniul sigurantei pacientilor si al calitatii serviciilor medicale.

Pachetul cuprinde trei documente:

1. Raportul privind punerea in aplicare a recomandarii Consiliului din 2009 privind siguranta pacientilor

In 2009, o recomandare a Consiliului privind siguranta pacientilor si infectiile asociate asistentei medicale a prezentat o strategie globala la nivelul UE, structurata in jurul a patru domenii de actiune: 1) politici si programe privind siguranta pacientilor, 2) responsabilizarea pacientilor, 3) raportarea evenimentelor adverse si invatarea din erori si 4) educatia si formarea lucratorilor din domeniul asistentei medicale.

Dupa raportul din 2012 privind punerea in aplicare a recomandarii, care a demonstrat ca statele membre au inregistrat unele progrese si a identificat domeniile in care sunt necesare eforturi suplimentare, raportul evidentiaza noile progrese realizate in ultimii doi ani, in special in urmatoarele domenii:

  • elaborarea de politici si de programe privind siguranta pacientilor: 26 de tari au elaborat sau sunt pe punctul de a finaliza programe sau strategii privind siguranta pacientilor. Standardele de siguranta a pacientilor sunt in prezent obligatorii in 20 de tari (11 in 2012), iar 19 tari utilizeaza orientari privind siguranta pacientilor.
  • sistemele de raportare a evenimentelor adverse in scopul invatarii din erorile comise: in prezent, aceste sisteme exista in 27 de tari (15 in 2012), in principal la nivel national (21) si la nivelul furnizorilor de servicii medicale (13). in prezent, pacientii sunt mai susceptibili de a raporta evenimentele adverse survenite pe durata acordarii ingrijirilor medicale – 46% in 2013, fata de numai 28% in 2009.
  • Responsabilizarea pacientilor: in 18 tari, pacientii primesc informatii cu privire la standardele de siguranta a pacientilor, la masurile de siguranta menite sa reduca sau sa previna erorile, la dreptul la consimtamant in cunostinta de cauza inainte de a primi tratament, la procedurile de reclamatie si la masurile de reparatie disponibile (doar cinci tari in 2012)

In ceea ce priveste impactul recomandarii, 21 dintre cele 28 de tari care au prezentat rapoarte au afirmat ca recomandarea a crescut nivelul de constientizare la nivel politic, 20 au declarat ca aceasta a crescut gradul de constientizare in institutiile medicale si 16 au declarat ca aceasta a dus la luarea de masuri concrete.

Raportul concluzioneaza, insa, ca este nevoie de eforturi continue la nivelul UE pentru a imbunatati siguranta pacientilor si calitatea ingrijirilor medicale si propune o lista de masuri, printre care elaborarea de orientari privind informarea pacientilor si standardele de siguranta a pacientilor, precum si o definitie comuna a calitatii serviciilor medicale.

In ceea ce priveste prevenirea infectiilor asociate asistentei medicale, concluzia raportului este ca sunt necesare eforturi mai sustinute, in special pentru a se asigura prezenta, in institutiile medicale, a unui personal sanitar specializat in controlul infectiilor, precum si capacitatea de izolare a pacientilor infectati.

2. Sondajul Eurobarometru privind siguranta pacientilor si calitatea serviciilor medicale, realizat in perioada noiembrie – decembrie 2013 in toate cele 28 de tari ale UE, arata ca:

  • putin peste jumatate (53%) din cetatenii UE cred ca pacientii risca sa se imbolnaveasca din cauza serviciilor medicale spitalicesti din tara lor. Acest procentaj variaza insa foarte mult de la o tara la alta — de la 82% in Cipru la 21% in Austria.
  • ca si in 2009, ultima data cand a fost realizat un astfel de sondaj, putin peste un sfert (27%) din respondenti au declarat ca ei insisi sau un membru al familiei lor au fost victime ale unui eveniment advers survenit in timpul acordarii ingrijirilor medicale. Acest lucru a fost declarat cel mai frecvent de persoanele care locuiesc in zonele de vest si de nord ale UE.
  • Dintre persoanele care au suferit un eveniment advers, 46% au raportat acest lucru, comparativ cu numai 28% in 2009, ceea ce indica o crestere evidenta a gradului de responsabilizare a pacientilor. Cresterea a fost inca si mai semnificativa in anumite tari, de exemplu Franta (+61%), Spania (+40%) si Luxemburg (+32%).
  • in ciuda acestui lucru, in 37% dintre cazurile in care evenimentul advers a fost raportat, „nu s-a intamplat nimic”. Totusi, o persoana din cinci a primit scuze din partea unui medic sau a unei asistente, in timp ce 17% dintre pacientii in cauza au primit o explicatie pentru eroarea comisa de unitatea medicala.

3. Rezultatele consultarii publice desfasurate in perioada decembrie 2013 – februarie 2014 arata ca societatea civila (peste 90%) considera inca siguranta pacientilor ca fiind o problema nerezolvata in UE. Rezultatele au aratat un sprijin covarsitor pentru toate domeniile care necesita imbunatatire identificate de Comisie. Potrivit respondentilor, masurile cele mai eficace sunt implicarea profesionistilor din domeniul sanatatii, elaborarea de legi nationale obligatorii, implicarea organizatiilor pacientilor si cooperarea la nivelul UE in domeniul sigurantei pacientilor. Mai mult decat atat, majoritatea participantilor la consultare (72%) considera ca extinderea domeniului de aplicare a actiunii UE de la siguranta pacientilor la o mai mare calitate a serviciilor medicale ar aduce beneficii considerabile. Siguranta pacientilor este considerata a fi rezultatul unor servicii medicale de inalta calitate, care trebuie sa fie sigure, eficace si sa tina seama de nevoile si de demnitatea pacientilor.

sursa: Reprezentanta Comisiei Europene