Raport cu privire la progresele UE in educatie | lectura, matematica si stiinte

educationUnul dintre obiectivele specifice pentru educatie de atins pana ina 2020 este ca procentajul elevilor de 15 ani cu rezultate slabe la lectura, matematica si stiinte sa fie mai mic de 15%. Cel mai recent raport al OCDE scoate in evidenta ca cele mai mari probleme sunt la matematica, la nivelul UE, in timp ce la lectura si stiinte rezultatele sunt promitatoare. La nivel mondial raportul arata ca, in general, rezultatele inregistrate in UE sunt ceva mai bune decat in Statele Unite, insa atat UE, cat si SUA se situeaza in urma Japoniei.

Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, a declarat pe marginea acestui subiect: „Felicit statele membre care si-au imbunatatit rezultatele, insa este clar ca UE in ansamblu trebuie sa-si intensifice eforturile. Statele membre trebuie sa gaseasca in continuare solutii pentru a combate rezultatele scolare slabe si pentru a-i ajuta pe elevi sa-si dezvolte competentele necesare pentru a reusi in lumea moderna. Aceste rezultate ne reamintesc faptul ca a investi intr-o educatie de calitate este fundamental pentru viitorul Europei.”

Ce spun aceste rezultate despre UE — analiza Comisiei:

Lectura: procentajul elevilor cu rezultate slabe la lectura a scazut de la 23,1% in 2006 si 19,7% in 2009 la 17,8% in 2012. Daca aceasta tendinta continua, nivelul de referinta de 15% ar putea fi atins pana in 2020. Pana in prezent, numai sapte tari din UE au realizat acest obiectiv (EE, IE, PL, FI, NL, DE si DK). S-au inregistrat progrese notabile in CZ, DE, EE, IE, HR, LT, LU, AT, PL si RO.

Matematica: din 2009, nu s-au inregistrat progrese in sensul diminuarii procentajului elevilor cu rezultate slabe la nivelul UE. Totusi, patru state membre (EE, FI, PL, NL) se numara printre tarile cu cele mai bune rezultate din lume, avand procentaje ale elevilor cu rezultate slabe situate sub nivelul de referinta de 15% stabilit de UE. Niciun alt stat membru nu a atins inca acest nivel. Progrese semnificative (peste 2 puncte procentuale) s-au inregistrat in BG, EE, IE, HR, LV, AT, PL si RO.

Stiinte: ameliorare constanta a competentelor in intreaga Uniune. Procentajul elevilor din UE cu rezultate slabe a scazut de la 20,3% in 2006 si 17,8% in 2009 la 16,6% in 2012. Zece state membre se situeaza sub nivelul de referinta de 15%: CZ, DE, EE, IE, LV, NL, PL, SI, FI, UK. S-au inregistrat progrese constante in CZ, DE, EE, IE, HR, LT, LU, AT, PL si RO.

Pentru tara noastra studiul arata ca in perioada 2009-2012 numarul elevilor cu rezultate slabe la invatatura a scazut pentru toate cele trei domenii astfel:

– lectura: scaderea este de 3.1%, iar valoare din 2012 este 37.3%

– matematica: scaderea este de 6.2%, iar valoarea din 2012 este 40.8

– stiinte: 4scaderea este de 4.1%, iar valoarea din 2012 este 37.3%

Desi aceste numere arata o tendinta pozitiva a educatiei, totusi aceasta  nu pare suficient de accelerata pentru a atinge nivelul de maxim 15% elevi de 15 ani cu rezultate slabe la invatatura pana in 2020.

Analiza evidentiaza ca situatia socioeconomica a elevilor are o influenta semnificativa asupra nivelurilor de performanta; astfel, creste probabilitatea ca elevii care provin din gospodarii cu venituri mici sa obtina rezultate mai slabe la matematica, stiinte si lectura. Printre factorii care influenteaza rezultatele scolare se numara si efectele in general negative ale provenientei dintr-un mediu de migranti, importanta incadrarii intr-un sistem de educatie si ingrijire a copiilor prescolari, precum si diferentele dintre baieti si fete in ceea ce priveste abilitatea de a citi (fetele se descurca mult mai bine).

Analiza evidentiaza si relatia dintre rezultatele PISA si studiul OCDE recent publicat cu privire la competentele adultilor (IP/13/922). Studiul concluzioneaza ca, pentru a fi eficiente, politicile trebuie sa se concentreze pe imbunatatirea invatamântului primar si secundar. Dincolo de acest nivel, este in general prea tarziu pentru a compensa ocaziile pierdute in timpul scolii.

Noul program pentru educatie, formare profesionala si tineret Erasmus+ (IP/13/1110) care incepe in ianuarie va sprijini proiecte destinate dezvoltarii și modernizarii sistemelor de invatamant. Rezultatele studiului pot, de asemenea, sa ajute statele membre la definirea prioritatilor in materie de sprijin din partea Fondului social european, care constituie o sursa esentiala de investitii in dezvoltarea competentelor si formarea profesionala, si sa amelioreze posibilitatile grupurilor vulnerabile de a beneficia de educatie.

sursa: Reprezentanta Comisei Europene