Comisia Europeana si-a adoptat programul de lucru pentru 2015. Acesta defineste actiunile pe care Comisia intentioneaza sa le adopte in urmatoarele 12 luni pentru a produce o schimbare reala in ceea ce priveste ocuparea fortei de munca, cresterea economica si investitiile si pentru a genera beneficii concrete pentru cetateni. Programul este o agenda pentru schimbare.
Cetatenii isi doresc ca UE sa intervina mai putin in viata de zi cu zi, in special in situatiile in care statele membre sunt mai in masura sa actioneze si sa ofere solutii. Cetatenii asteapta ca UE sa contribuie la solutionarea marilor provocari economice si sociale, cum ar fi combaterea somajului si imbunatatirea competitivitatii. Acestia asteapta ca UE sa fie mai deschisa privind masurile pe care le ia si modul in care face acest lucru. Adoptarea programului de lucru este un bun punct de plecare, intrucat prezinta in mod transparent atat lucrurile pe care UE le va face, cat si cele pe care nu le va face in 2015.
Programul de lucru al Comisiei pentru 2015 stabileste 23 de noi initiative propuse de Comisia Juncker in urma orientarilor politice prezentate Parlamentului European si 80 de propuneri existente pe care Comisia intentioneaza sa le retraga sau sa le modifice din motive politice sau tehnice. Programul de lucru prezinta actiunile specifice pentru care Comisia va obtine rezultate in 2015. In plus, in multe domenii, Comisia va continua totodata sa depuna toate eforturile pentru a se asigura ca politicile si reglementarile existente sunt adecvate scopului, dau rezultate concrete pe teren si sunt puse in aplicare in mod corespunzator. Aceasta lista de prioritati, etalata de-a lungul a 12 luni, se concentreaza asupra obiectivelor majore, cum ar fi crearea de locuri de munca, crestere economica si investitiile, conform celor zece prioritati formulate in orientarile politice ale presedintelui Juncker.
In principal, Comisia s-a angajat sa adopte in 2015:
- un plan de investitii pentru Europa: masurile legislative care vor fi adoptate in urma planului anuntat luna trecuta, menite sa deblocheze investitii publice si private in economia reala in valoare de cel putin 315 miliarde EUR in urmatorii trei ani;
- un ambitios pachet de masuri privind piata unica digitala: crearea conditiilor pentru o economie si o societate digitale dinamice prin completarea mediului de reglementare a telecomunicatiilor, modernizarea normelor privind drepturile de autor, simplificarea normelor pentru achizitiile online si digitale efectuate de consumatori, cresterea securitatii cibernetice si rationalizarea digitizarii;
- primii pasi catre o Uniune Europeana a energiei: asigurarea securitatii aprovizionarii cu energie, o mai mare integrare a pietelor energetice nationale, diminuarea cererii Europei in materie de energie si reducerea emisiilor de dioxid de carbon din mixul energetic;
- o abordare mai echitabila privind impozitarea: un plan de actiune privind eforturile de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, care sa includa masuri la nivelul UE menite sa asigure trecerea la un sistem pe baza caruia tara in care sunt generate profiturile sa fie si tara in care se percepe impozitul, precum si un schimb automat de informatii privind deciziile fiscale si stabilizarea bazelor fiscale ale societatilor;
- o agenda europeana privind migratia: dezvoltarea unei noi abordari in materie de migratie legala cu scopul de a transforma UE intr-o destinatie atragatoare pentru persoanele talentate si competente, imbunatatirea gestionarii migratiei in UE prin intensificarea cooperarii cu tarile terte, a solidaritatii dintre statele membre si a combaterii traficului de persoane;
- o uniune economica si monetara aprofundata: continuarea eforturilor de promovare a stabilitatii economice si de atragere a investitorilor in Europa.
Lista completa a celor 23 de initiative noi din cadrul fiecaruia dintre cele 10 domenii prioritare de politica poate fi consultata in anexa 1.
La pregatirea programului de lucru, Comisia a examinat aproximativ 450 de propuneri pentru care in prezent se asteapta o decizie din partea Parlamentului European si a Consiliului si propune sa retraga sau sa modifice 80 dintre acestea. Se propune retragerea unora dintre acte deoarece acestea nu corespund prioritatilor noii Comisii. Insa in numeroase cazuri, Comisia isi reitereaza angajamentul ferm fata de obiectivele urmarite; cu toate acestea, propunerile sunt inutile daca sunt uitate pe o masa de negocieri sau daca esenta lor va fi diluata in cursul negocierilor astfel incat nu isi vor mai putea atinge scopul initial. In aceste situatii, Comisia va propune noi modalitati, mai eficiente, de realizare a acestor obiective. Comisia va astepta opiniile Parlamentului European si ale Consiliului cu privire la aceste propuneri inainte de a le retrage oficial.
Lista completa a propunerilor pentru care se preconizeaza retragerea poate fi consultata in anexa 2.
Prim-vicepresedintele Frans Timmermans a explicat: „Dorim sa obtinem rezultate concrete. Actuala Comisie este de acord ca Europa trebuie sa fie ambitioasa, inclusiv in ceea ce priveste standardele sociale si de mediu. Dar ar fi inutil ca institutiile UE sa piarda timp si energie cu propuneri care nu au nicio sansa de a fi adoptate; acest lucru nu ne va permite sa obtinem rezultatele dorite pe teren. Asadar, ori de cate ori este cazul, vom propune alte modalitati mai eficace pentru a atinge obiectivele noastre comune. ”
Programul de lucru pentru 2015 reflecta angajamentul consolidat al Comisiei fata de o mai buna legiferare, pornind de la programul privind o reglementare adecvata si functionala, care vizeaza reducerea birocratiei si eliminarea sarcinilor de reglementare, fapt care contribuie la crearea unui mediu favorabil investitiilor. Colegiul comisarilor a identificat o serie de propuneri si de acte legislative existente care vor fi revizuite si modificate pentru ca acestea sa functioneze mai bine pentru cetatenii si intreprinderile din Europa. Se vor depune, de asemenea, eforturi de simplificare, de exemplu in ceea ce priveste politica agricola comuna.
Lista completa a propunerilor REFIT poate fi consultata in anexa 3.
Pentru prima data, Comisia a lucrat in dialog cu Parlamentul European si cu statele membre pentru a obtine sprijinul acestora pentru programul sau de lucru inainte de a-l prezenta. Comisia considera ca propunerile sunt utile doar daca acestea sunt adoptate, acceptate si puse in aplicare in mod adecvat pe teren, astfel incat sprijinul colegiuitorilor este absolut necesar.
sursa: Reprezentanta Comisiei Europene