Odată cu începutul sezonului vacanțelor și în condițiile în care milioane de europeni intenționează să călătorească în interiorul și în afara Uniunii Europene, există anumite aspecte ale călătoriei de care fiecare european ar trebui să fie conștient. Fie că acestea se referă la deținerea unei asigurări de sănătate, la soluționarea litigiilor legate de călătorie cu un operator sau la călătoria cu un animal de companie, aceste sugestii oferă indicii utile cu privire la modul în care Uniunea Europeană acționează pentru a ajuta și pentru a oferi asistență cetățenilor UE care călătoresc.
2. Unde trebuie să sun dacă îmi dispare copilul?
4. Ce dispoziții specifice se aplică dacă sunt călător cu handicap?
5. Descărcați aplicația! Drepturile dumneavoastră, întotdeauna la dumneavoastră.
10. Pot aduce carne sau brânză la întoarcerea din vacanța petrecută în străinătate?
11. Ce drepturi am dacă fac apel la un credit pentru a plăti un pachet de servicii turistice?
14. Ce se întâmplă dacă trebuie să apelez la serviciile unui medic în străinătate?
RĂSPUNSURI
1. Călătoresc în afara Europei, însă țara mea nu are ambasadă sau consulat la locul meu de destinație. Pe cine trebuie să contactez dacă am nevoie de ajutor?
În calitate de cetățean al unui stat membru al UE, sunteți automat cetățean al UE și, prin urmare, aveți dreptul la asistență consulară în cazul în care vă aflați în afara UE (chiar dacă țara dumneavoastră nu este reprezentată). Puteți să cereți ajutor la consulatul sau ambasada oricărui alt stat membru al UE dacă, de exemplu, sunteți arestat, ați avut un accident grav sau ați pierdut documente importante.
De asemenea, aveți dreptul la asistență în situații de criză: statele membre ale UE au obligația de a oferi asistență la evacuarea cetățenilor UE în aceleași condiții cu asistența acordată propriilor cetățeni.
Puteți afla dacă țara dumneavoastră este reprezentată la locul dumneavoastră de destinație de pe site-ul internet al Comisiei Europene dedicat protecției consulare:
http://ec.europa.eu/consularprotection
2. Unde trebuie să sun dacă îmi dispare copilul?
Uniunea Europeană a convenit cu privire la un număr comun pentru linia de asistență telefonică (116 000) destinată raportării dispariției unui copil în orice stat membru al UE. Se poate forma același număr indiferent dacă este vorba despre părintele unui copil dispărut, un copil care s-a pierdut sau care a fugit de acasă sau o persoană care deține informații despre dispariția unui copil. Prin acest număr veți intra în legătură cu o organizație cu experiență în domeniu, în măsură să vă ofere sprijin și asistență practică psihologică, juridică sau administrativă.
Informații suplimentare la adresa:
http://www.hotline116000.eu/
3. În timpul vacanței, am avut probleme cu o companie aeriană, o firmă de închiriere de autoturisme sau un operator de turism. Cine mă poate ajuta?
Dacă mă confrunt cu anulări sau întârzieri ale zborurilor sau ale călătoriilor cu trenul, cu autobuzul sau cu vaporul …
Dacă vă confruntați cu o întârziere majoră sau o anulare, legislația UE privind drepturile pasagerilor, care reglementează transporturile aeriene, feroviare, navale și cu autobuzul/autocarul, prevede nu numai o asistență echitabilă, ci și faptul că nu trebuie să suportați nota de plată la hotel în cel mai rău caz. „UE este în prezent prima zonă din lume care asigură un set complet de drepturi ale pasagerilor pentru toate modurile de transport” a declarat vicepreședintele Kallas la lansarea noii campanii de informare privind drepturile pasagerilor. „Însă aceste drepturi nu au nicio valoare dacă cetățenii europeni nu știu cum să și le revendice.” Înainte de a călători, căutați informațiile privind modul de revendicare a drepturilor dumneavoastră în aeroporturile, porturile, stațiile de autobuz și gările din întreaga Europă, sau descărcați aplicația pentru smartphone.
4. Ce dispoziții specifice se aplică dacă sunt călător cu handicap?
Legislația privind drepturile pasagerilor din UE prevede dispoziții prin care persoanele cu handicap și cele cu mobilitate redusă sunt protejate împotriva discriminării la călătoria cu mijloace de transport aeriene sau feroviare și li se conferă dreptul de a avea același acces la mobilitate ca și ceilalți cetățeni.
Puteți consulta următoarele linkuri pentru informații complete privind călătoria:
cu avionul: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/03-air.html
cu trenul: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/13-rail.html
În plus, în cazul în care călătoriți cu mașina și în țara dumneavoastră aveți dreptul să utilizați spațiile de parcare destinate persoanelor cu handicap, modelul standard al UE pentru cardul de parcare al persoanelor cu handicap vă permite utilizarea spațiilor de parcare destinate persoanelor cu dizabilități din alte țări ale UE.
Pentru mai multe informații: http://ec.europa.eu/justice/discrimination/disabilities/parking-card
5. Descărcați aplicația! Drepturile dumneavoastră, întotdeauna la dumneavoastră.
Dacă utilizați un smartphone, puteți descărca noua aplicație privind drepturile pasagerilor pentru a avea la dumneavoastră aceste informații în orice moment.
Pentru a descărca aplicația, vă rugăm să urmați linkul de mai jos:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/mobile.html
6. Am achiziționat un pachet de servicii turistice, dar operatorul meu a dat faliment. Pot obține o rambursare?
Directiva privind pachetele de servicii pentru călătorii, vacanțe și circuite protejează consumatorii europeni care pleacă în vacanță și reglementează pachetele prestabilite de servicii turistice care combină cel puțin două dintre următoarele: (1) transportul, (2) cazarea, (3) alte servicii turistice precum vizitarea obiectivelor turistice (incluse într-un preț unic).
Directiva oferă o protecție care include: informațiile din broșuri, dreptul de a rezilia fără a plăti despăgubiri, responsabilitatea pentru serviciile oferite (de exemplu pentru hotelurile necorespunzătoare standardelor) și protecția în cazul falimentului unei agenții de turism sau al unei companii aeriene.
În viitor, această protecție va fi extinsă la turiștii care rezervă pachete online personalizate (fie de la un singur comerciant, fie de la mai mulți comercianți între care există legături comerciale), în cadrul unor noi propuneri din partea Comisiei Europene (IP/13/663). Aproximativ 120 de milioane de persoane vor beneficia de o protecție suplimentară.
7. Mi-a plăcut atât de mult vacanța încât mă gândesc să cumpăr un drept de folosință pe durată limitată în aceeași stațiune. Care sunt regulile?
Datorită noilor reglementări UE care se aplică în prezent în toate statele membre (IP/12/528), vânzătorii de drepturi de folosință pe durată limitată trebuie să furnizeze clienților informații detaliate într-un interval de timp adecvat, înainte ca beneficiarul să încheie un contract, inclusiv prețul care trebuie plătit, o descriere a produsului și perioada exactă și durata șederii la care clientul este îndreptățit în temeiul contractului. Aceste informații ar trebui să fie furnizate în limba clientului, dacă acesta dorește.
Normele asigură, de asemenea, posibilitatea clienților de a se retrage dintr-un contract într-o perioadă „de reflecție” de 14 zile calendaristice și că operatorii nu sunt autorizați să le ceară clienților nicio formă de acont sau de depozit în perioada respectivă. Înainte de încheierea contractului, comerciantul este obligat să atragă în mod explicit atenția clienților asupra existenței dreptului de a se retrage, a termenului de retragere și asupra interzicerii plăților în avans în perioada de retragere.
8. Facturile telefonice exorbitante îmi ruinează bugetul de vacanță. Cum aș putea să le reduc pe durata călătoriei?
UE vă ajută să economisiți bani odată cu trecerea frontierei. Noile măsuri care au intrat în vigoare la 1 iulie au dus la reducerea costurilor de roaming pentru o serie de servicii de telefonie mobilă cu peste 80% din 2007, inclusiv de până la 91% pentru date. „Călătoriile în UE, de la Lisabona la Zagreb, au devenit mai ușoare și mai ieftine odată cu noile tarife de roaming ale UE, în vigoare la 1 iulie” a anunțat vicepreședintele Kroes. „Și nu ne vom opri aici. În această vară, vom prezenta mai multe soluții pe termen lung pentru a pune capăt tarifelor de roaming. Dorim să creăm o piață unică a telecomunicațiilor, astfel încât legăturile telefonice ale cetățenilor să nu se piardă odată cu trecerea unei frontiere”.
Ce înseamnă acest lucru pentru dumneavoastră? O familie care pleacă în vacanță o dată pe an într-o altă țară a UE va economisi aproximativ 250 de euro. Un om de afaceri care călătorește în UE va economisi, în medie, peste 1 150 de euro pe an. Astfel în această vară vă vor rămâne mai mulți bani în buzunar, pentru lucruri cu adevărat importante.
9. Ce trebuie să știu dacă doresc să îmi iau animalul de companie (pisica, câinele sau dihorul domestic) în vacanța petrecută în UE?
Cetățean al UE care călătorește în interiorul UE: Călătoria în UE cu animalul dumneavoastră de companie este posibilă, însă trebuie să rețineți câteva aspecte. O vaccinare antirabică valabilă trebuie să figureze în pașaportul animalului dumneavoastră de companie atunci când călătoriți cu câinele dumneavoastră în altă țară din UE. Cu toate acestea, în cazul în care călătoriți în Irlanda, Finlanda, Malta sau Regatul Unit, animalul dumneavoastră de companie va trebui să fie supus și unui tratament antiparazitar. Aceste norme sunt aplicabile doar la câini, pisici și dihori domestici. Pentru căței sau pisoi sau orice alte tipuri de animale de companie, este recomandabil să consultați autoritățile competente din țara membră a UE pe care intenționați să o vizitați pentru a afla condițiile specifice stabilite pentru călătoria cu animalul dumneavoastră de companie în țara respectivă.
Informații suplimentare:
http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/nat_rules_dogscatferret_en.htm
Cetățean al UE care se întoarce acasă din afara UE: Pentru animalele de companie care călătoresc în țările UE sau se întorc acasă din afara UE se utilizează un pașaport pentru animale de companie. În funcție de destinația dumneavoastră de vacanță, ar putea exista cerința ca animalul dumneavoastră de companie, în plus față de vaccinarea antirabică, să fie supus unor teste și să aștepte timp de trei luni înainte de a intra în UE.
Dacă sunteți rezident din Andorra, Islanda, Liechtenstein, Monaco, Norvegia, San Marino, Elveția sau statul Vatican și dețineți un pașaport pentru animale de companie pentru animalul dumneavoastră de companie, aveți dreptul de a călători cu animalul dumneavoastră de companie în interiorul UE.
Informații suplimentare:
http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/index_en.htm
10. Pot aduce carne sau brânză la întoarcerea din vacanța petrecută în străinătate?
La întoarcerea din majoritatea țărilor din afara UE este ilegală introducerea oricărui tip de carne sau produse lactate, indiferent dacă acestea sunt cadouri sau pentru consum propriu.
Câteva țări învecinate sunt excluse de la această regulă. De exemplu, în cazul în care vă întoarceți din Insulele Feroe, Groenlanda sau Islanda, puteți aduce cel mult 10 kilograme din anumite produse de origine animală. De asemenea, există alte câteva excepții: una, de exemplu, privește laptele praf pentru sugari, alimentele pentru sugari și produsele alimentare speciale sau hrana specială pentru animale de companie, necesare din motive medicale. Cu toate acestea, produsele respective trebuie să se afle în ambalaje sigilate și să nu cântărească mai mult de două kilograme sau să necesite refrigerare înainte de deschidere.
Puteți, de asemenea, să aduceți pește și anumite crustacee, cu condiția ca acestea să nu depășească 20 kilograme în greutate, cu excepția Insulelor Feroe sau a Islandei, în cazul cărora nu se aplică restricții de greutate. Și alte produse animale, precum mierea, au o restricție de greutate de două kilograme.
În cazul transportului de produse de origine animală între țări din interiorul UE, aceste norme nu se aplică. De asemenea, ele nu se aplică dacă veniți din Andora, Liechtenstein, Norvegia, San Marino sau Elveția.
Se pot aplica și alte restricții în cazul apariției unor boli infecțioase la animale în țări terțe.
Dacă aveți îndoieli, se recomandă consultarea serviciului veterinar la punctul de intrare în UE (aeroport, port, punct de frontieră rutier etc.).
Este important să rețineți că aceste reguli au fost instituite pentru protecția sănătății dumneavoastră și a șeptelului din UE împotriva unor boli animale grave.
Pentru mai multe informații, consultați site-ul internet Europa destinat călătoriilor!http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/index_ro.htm
Pentru mai multe răspunsuri la întrebări frecvente:
http://europa.eu/youreurope/citizens/index_ro.htm
Dacă doriți să puneți o altă întrebare, o puteți face la următoarea adresă:
http://europa.eu/youreurope/citizens/help/index_ro.htm
11. Ce drepturi am dacă fac apel la un credit pentru a plăti un pachet de servicii turistice?
Directiva privind creditul de consum vă garantează anumite drepturi atunci când cumpărați pe credit.
Cele mai importante sunt următoarele 5 drepturi: dreptul la publicitate transparentă, dreptul de a primi anumite informații precontractuale, care vă permit să comparați cu ușurință ofertele, dreptul de a primi o copie a acordului după ce ați semnat, dreptul de a se retrage din contract în termen de 14 zile dacă vă răzgândiți și, nu în ultimul rând, dreptul de a efectua o rambursare anticipată în schimbul unei compensații echitabile.
Informații suplimentare la adresa:
http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_rights/consumer-credit/index_en.htm
12. Când am fost în vacanță în străinătate am făcut cumpărături și apoi au apărut probleme. La revenirea în țară, pe cine pot contacta?
Dacă aveți reședința în UE, Norvegia sau Islanda, puteți beneficia gratuit de asistență la întoarcere! Contactați Centrul european al consumatorilor (ECC) din țara dumneavoastră dacă ați cumpărat bunuri sau servicii de la comercianți stabiliți în altă țară din UE sau din Norvegia sau Islanda. ECC vă poate consilia cu privire la drepturile dumneavoastră în calitate de consumator pentru cumpărăturile și călătoriile efectuate în UE — de la închirierea de autoturisme, rezervarea unui pachet de servicii turistice sau a unui bilet de avion, până la comenzile online de bunuri din străinătate.
Pentru mai multe informații: http://ec.europa.eu/consumers/ecc/contact_ro.htm
13. În timpul vacanței am avut o problemă legată de cumpărături: am cumpărat o pereche de pantofi noi, însă aceștia s-au rupt după o săptămână. Cum aș putea să îmi recuperez banii? Care sunt regulile?
Indiferent unde vă faceți cumpărăturile în UE, beneficiați de drepturi de bază în calitate de consumator, care nu vă pot fi refuzate. 2 ani garanție – vânzătorul trebuie să repare sau să înlocuiască gratuit bunurile care prezintă defecte. În cazul în care acest lucru nu este posibil într-un interval rezonabil de timp și fără inconveniente, puteți solicita rambursarea sumei plătite sau o reducere de preț. Garanțiile comerciale nu înlocuiesc garanția minimă de 2 ani, însă pot veni în completarea acesteia.
Indiferent de naționalitatea dumneavoastră, legislația UE privind consumatorii se aplică achizițiilor de bunuri și servicii efectuate în orice magazin situat pe teritoriul UE. Garanțiile sunt reglementate prin lege la nivel european. O directivă UE precizează gradul minim de protecție a cumpărătorilor. Statele membre au obligația de a pune cerințele UE în aplicare în legislația națională, care poate oferi, de asemenea, un nivel mai ridicat de protecție.
Pentru mai multe informații:
http://ec.europa.eu/consumers/ecc/consumer_topics/buying_goods_services_en.htm
http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_ro.htm
14. Ce se întâmplă dacă trebuie să apelez la serviciile unui medic în străinătate?
Nu uitați să luați cu dumneavoastră cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS) dacă vă deplasați într-o altă țară din UE, în Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elveția. Cardul vă scutește de complicații, timp și bani pierduți în cazul în care vă îmbolnăviți sau suferiți un accident în străinătate. Cardul este eliberat – gratuit – de către sistemul dumneavoastră național de asigurări de sănătate. Aceasta garantează accesul la îngrijiri medicale de urgență în aceleași condiții și la același preț ca și cetățenii asigurați în țara pe care o vizitați.
Puteți descărca o aplicație pentru smartphone-ul dumneavoastră, care vă va oferi informații generale despre card, numerele de telefon de urgență, tratamentele care sunt acoperite și costurile, modul de a depune o cerere de rambursare și pe cine să contactați în cazul în care ați pierdut cardul. Aplicația este disponibilă în 24 de limbi și în curând va fi adaptată pentru a lua în considerare recenta aderare a Croației la UE. Aplicația nu înlocuiește CEASS.
Informații suplimentare la adresa:
http://europa.eu/youreurope/citizens/health/unforeseen-treatments/short-visit/index_ro.htm
Sursa: Reprezentanta Comisiei Europene