Siguranța rutieră: Comisia propune cerințe actualizate pentru permisele de conducere și o mai bună aplicare transfrontalieră a normelor de circulație rutieră

Comisia a prezentat astăzi, 1 martie, propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere.

Comisia a prezentat astăzi, 1 martie, propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE, precum și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea normelor de circulație la nivel transfrontalier. Anul trecut, peste 20 000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete.

Noile norme vor îmbunătăți siguranța pentru toți participanții la trafic și vor ajuta UE să își realizeze „Viziunea zero” – fără decese pe drumurile din UE până în 2050. Ele vor pregăti mai bine conducătorii auto pentru vehiculele cu emisii zero și pentru conducerea pe drumurile urbane, alături de un număr tot mai mare de biciclete și vehicule cu două roți, precum și de pietoni. Acestea vor permite, de asemenea, tinerilor conducători auto să dobândească experiență prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată – începând cu vârsta de 17 ani, tinerii vor putea învăța să conducă și vor putea obține un permis de conducere. Cei care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea să conducă singuri după împlinirea vârstei de 18 ani și să lucreze ca șoferi profesioniști de îndată ce un anumit loc de muncă permite acest lucru. Acest lucru va contribui la abordarea penuriei actuale de conducători auto.

 

Norme modernizate privind permisele de conducere pentru a face drumurile mai sigure și pentru a simplifica viața de zi cu zi

Propunerea privind permisele de conducere modifică legislația UE existentă și se inspiră din cele mai bune practici deja în vigoare în mai multe state membre.

Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătățirea siguranței rutiere, prin măsuri care includ:

  • O perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători după trecerea testului și o normă de toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului. Acest lucru este esențial deoarece, chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8 % din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani.
  • Oferirea posibilității tinerilor de a-și susține testul și de a începe conducerea acompaniată de autoturisme și camioane începând cu vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență de conducere auto.
  • Adaptarea formării și testării conducătorilor auto pentru o mai bună pregătire a acestora cu privire la prezența utilizatorilor vulnerabili pe șosea. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pentru pietoni, bicicliști, precum și pentru utilizatorii de scutere electrice și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă.
  • evaluare mai bine direcționată a aptitudinii din punct de vedere medical, luând în considerare progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Conducătorii auto vor fi, de asemenea, încurajați să își actualizeze aptitudinile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.

Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, în premieră mondială. Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online. În aceeași ordine de idei, pentru cetățenii din țări din afara UE cu standarde comparabile de siguranță rutieră va fi mai ușor să își schimbe permisul de conducere cu unul UE.

Normele de testare actualizate vor ține seama de tranziția către vehicule cu emisii zero. Acestea vor evalua, de exemplu, cunoștințele și competențele legate de sistemele avansate de asistență la conducere și de alte tehnologii automatizate. Șoferii începători vor fi, de asemenea, informați cu privire la modul în care stilul lor de conducere are un impact asupra emisiilor lor – de exemplu, momentul schimbării treptelor de viteză. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria B va fi ajustată pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, deoarece vehiculele cu emisii zero care funcționează pe bază de baterii pot fi mai grele.

 

Aplicarea transfrontalieră eficace a normelor rutiere legate de siguranță 

Normele actuale ale UE privind asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier au contribuit la asigurarea faptului că persoanele nerezidente care săvârșesc contravenții rutiere nu rămân anonime. Cu toate acestea, în 2019, aproximativ 40 % din infracțiunile transfrontaliere au rămas nepedepsite, fie pentru că autorul infracțiunii nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost executată.

Propunerile de astăzi urmăresc să abordeze acest aspect permițând autorităților de aplicare a legii să aibă acces la registrele naționale ale permiselor de conducere. Comisia propune, de asemenea, consolidarea rolului punctelor de contact naționale consacrate, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autoritățile de aplicare a legii implicate în cercetarea infracțiunilor. Acest lucru va aborda deficiențele actuale în ceea ce privește cooperarea dintre statele membre în ceea ce privește cercetarea infracțiunilor.

Legea actuală acoperă unele dintre cele mai frecvente și mai flagrante infracțiuni, cum ar fi excesul de viteză și conducerea sub influența alcoolului. Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al infracțiunilor rutiere la:

  • nemenținerea unei distanțe suficiente în raport cu vehiculul din față;
  • depășirea periculoasă;
  • parcarea periculoasă;
  • traversarea uneia sau mai multor linii albe continue;
  • conducerea pe sens interzis;
  • nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgență;
  • utilizarea unui vehicul supraîncărcat.

Aceste adăugiri vor contribui la reducerea impunității pentru astfel de infracțiuni și vor îmbunătăți capacitatea statelor membre de a sancționa contravenienții din alte state membre. Aceasta va asigura, de asemenea, tratamentul egal al contravenienților rezidenți și nerezidenți.  

Legile actualizate vor asigura respectarea drepturilor persoanelor acuzate de infracțiuni rutiere. Nerezidenții își păstrează dreptul la o cale de atac eficientă și la un proces echitabil, la prezumția de nevinovăție și la apărareAceste drepturi vor fi garantate mai eficient prin dispoziții care asigură un conținut uniform și emiterea de avize de sancțiune, prin asigurarea faptului că destinatarii acestor avize le pot verifica autenticitatea, și prin faptul că partajarea de informații cu presupușii contravenienți devine o cerință standard.

Un portal informatic dedicat le va oferi cetățenilor acces ușor la informații privind normele de siguranță rutieră în vigoare în fiecare stat membru și, în timp, le va permite să plătească eventualele amenzi în mod direct.

Normele vor fi, de asemenea, aliniate la normele UE privind protecția datelor cu caracter personal (RGPD și LED).

 

Decăderea din drepturi a conducătorilor auto cu efect la nivelul întregii UE: încetarea impunității pentru infracțiuni grave

Pentru a preveni impunitatea în rândul persoanelor care săvârșesc infracțiuni rutiere, se va institui un nou sistem, care va permite o interdicție de a conduce autovehicule la nivelul UE atunci când un stat membru decide să decadă din drepturi un conducător auto din cauza unei infracțiuni comise pe teritoriul său.

Tragerea la răspundere a autorilor infracțiunilor rutiere în toate statele membre este esențială pentru siguranța rutieră. Cu toate acestea, în conformitate cu normele actuale, atunci când o infracțiune gravă duce la o interdicție de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE dacă conducătorul auto a comis infracțiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere.

Propunerea de astăzi se referă la infracțiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și cauzarea de decese sau vătămări corporale grave ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație. 

 

Etapele următoare 

Propunerile vor fi acum examinate de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.

Context 

În cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, Comisia și-a reafirmat obiectivul ambițios de a avea aproape zero decese și vătămări grave pe drumurile din UE până în 2050 („Viziunea zero”) și de a reduce decesele și vătămările grave cu 50 % până în 2030. Propunerile de astăzi vor contribui la atingerea acestor obiective și au fost anunțate în Strategia Comisiei pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă din 2020.

Comisia a publicat săptămâna trecută cele mai recente cifre privind siguranța rutieră, care arată că numărul deceselor rămâne sub nivelurile anterioare pandemiei, dar progresele rămân în continuare lente.

Comisia pune în aplicare o abordare bazată pe un sistem sigur de conducere în UE. Acest sistem sigur necesită conducerea în condiții de siguranță, vehicule mai sigure, o infrastructură mai sigură, viteze mai mici și o mai bună îngrijire post-coliziune.

Informații suplimentare

Propunere de revizuire a Directivei privind permisele de conducere

Propunere de directivă de modificare a Directivei (UE) 2015/413 de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră

Propunere de directivă privind efectul la nivelul întregii Uniuni al anumitor decăderi din dreptul de a conduce autovehicule

Întrebări – Răspunsuri: propuneri privind permisele de conducere și aplicarea transfrontalieră a sancțiunilor în cazul infracțiunilor rutiere

Fișă informativă: Un nou permis de conducere european în pregătire – la ce să ne așteptăm