În timp ce rezervarea hotelurilor și a zborurilor pe internet devine din ce în ce mai obișnuită, consumatorii se confruntă cu un număr tot mai mare de probleme legate de serviciile online de călătorie. În prezent, aceste servicii fac obiectul celor mai frecvente plângeri ale consumatorilor, conform datelor comunicate de Centrele Europene ale Consumatorilor.
În octombrie 2016, Comisia Europeană și autoritățile de protecție a consumatorilor din UE au lansat o verificare coordonată a unui număr de 352 de site-uri de comparare a prețurilor și de rezervări de călătorie de pe tot teritoriul UE. S-a constatat că prețurile nu erau fiabile pe 235 de site-uri, adică două treimi dintre cele verificate. De exemplu, se adăugau elemente suplimentare de preț într-o etapă ulterioară a procesului de rezervare, fără informarea clară a consumatorilor, sau prețurile promoționale nu corespundeau niciunui serviciu disponibil.
Autoritățile au solicitat site-urilor în cauză să respecte legislația UE privind protecția consumatorilor, care le impune să practice o transparență totală în materie de prețuri și să își prezinte ofertele în mod clar de la începutul procesului de rezervare.
Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: „Internetul oferă consumatorilor o mulțime de informații pentru a-și pregăti, a compara și a-și rezerva vacanțele. Cu toate acestea, dacă evaluările de pe site-urile de comparare a prețurilor sunt părtinitoare sau dacă prețurile nu sunt transparente, aceste site-uri induc în eroare consumatorii. Societățile în cauză trebuie să respecte normele europene de protecție a consumatorilor, la fel ca orice agenție de turism. Autoritățile de protecție a consumatorilor vor solicita acum site-urilor să rezolve aceste probleme. Consumatorii trebuie să beneficieze de aceeași protecție în mediul online ca și offline.”
Principalele constatări
- Veți plăti efectiv ceea ce credeți? Într-o treime din cazuri, prețul prezentat la început nu era același ca prețul final.
- Este vorba despre o ofertă sau doar o momeală? Într-o cincime din cazuri, ofertele promoționale nu erau de fapt disponibile.
- Sunteți dv. zăpăcit sau sunt prețurile confuze? În aproximativ o treime din cazuri, prețul total sau modul în care acesta era calculat nu era clar.
- Ultima cameră ieftină din hotel sau pur și simplu ultima cameră la preț promoțional de pe site-ul respectiv? În unul din patru cazuri, pe site-uri nu se preciza că afirmațiile cu privire la oferta limitată (de exemplu „au rămas doar 2”, „disponibil doar astăzi”) se aplicau exclusiv site-ului respectiv.
Etapele următoare
Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) va contacta cele 235 de site-uri în cazul cărora s-au constatat nereguli și le va solicita remedierea acestora. Dacă site-urile nu se conformează, autoritățile naționale pot iniția proceduri administrative sau judiciare, fie direct, fie prin intermediul instanțelor naționale, în funcție de legislația națională aplicabilă.
Citește mai mult: Comunicat de presă al CE