Colegiul Naţional „Mircea Eliade” din Reșița, din nou reprezentat la Bruxelles în Campania „Europa, casa noastră”

europa-casa-noastra

Colegiul Naţional „Mircea Eliade” din Reșița,  din nou reprezentat la Bruxelles în Campania „Europa, casa noastră”

– de Prof. Fercea Ghiorghița, Colegiul Naţional „Mircea Eliade” Reșița

La începutul lunii februarie 2016, am participat la vizita la Bruxelles, oferită drept premiu în Campania „Europa-casa noastră”. Campania „Europa-casa noastră” este o campanie de informare şi comunicare anuală a Reprezentanței Comisiei Europene în România, derulată în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale și îşi propune să informeze elevii şi profesorii cu privire la proiectul de integrare europeană (istoria, prezentul şi viitorul acestuia), priorităţile de comunicare ale Comisiei Europene, dar şi informaţii care îi privesc direct (posibilitatea de a studia şi de a lucra în statele membre, implicarea în activităţi de voluntariat, schimburi între tineri, participarea la internship-uri, implicarea în proiecte comunitare).

Reprezentanţa Comisiei Europene (RCE) în România reprezintă Comisia Europeană în România şi asigură un flux eficient de informaţii între aceasta şi cetăţenii şi autorităţile României. Viziunea Reprezentanței este aceea a unei Românii europene atât prin calitatea sa de stat membru, cât şi prin implicarea activă a cetăţenilor săi în construcţia europeană. Misiunea RCE este de a contribui la o cât mai bună înţelegere a Uniunii Europene, a scopurilor, valorilor şi politicilor acesteia, aducând informaţia europeană cât mai aproape de cetăţeni, într-o formă adaptată nevoilor lor specifice.

Concursul de proiecte Lider European are rolul de a dezvolta abilităţile de leadership ale elevilor şi de a le pune în valoare în contextul unor activităţi legate de valorile şi temele europene. El se derulează la nivel național și este deschis tuturor liceelor din România. Liceenii au fost invitați să alcătuiască o echipă formată din 4 membri (elevi), să-și aleagă un profesor coordonator și să identifice o problemă din comunitatea locală care să se regăsească într-unul din cele 4 domenii propuse de RCE (mediu, social, cultural, alegeri europarlamentare 2014). Echipa de proiect (cei 4 elevi, profesorul coordonator și voluntari) va trebui să implementeze un proiect care să încerce să rezolve această problemă.

Proiectul prezentat de Colegiul Naţional „Mircea Eliade”, „Toleranță și conviețuire în familia reunită Europa”, al cărui profesor coordonator am fost, a fost selectat printre cele 8 proiecte câştigătoare la Concursul Naţional „Lider European”, din 63 de proiecte înscrise în competiție, la 1 noiembrie 2015.
Concursul de proiecte „Lider European” derulat de Reprezentanţa Comisiei Europene (RCE) în România, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, în cadrul campaniei “Europa, casa noastră” și-a desemnat, în decembrie 2015, câștigătorii celei de-a cincea ediții.
Echipele finaliste au fost:
• Echipa Colegiului Național “Spiru Haret” din Tecuci, coordonată de doamna profesoară Monica Onica
• Echipa Colegiului Naţional ,,Mircea Eliade”, din Reșița, coordonată de doamna profesoară Ghiorghița Fercea: Andreea Andrei, Daiana Ion, David Neagu și Darius Răceanu, din clasa a X-a
• Echipa Colegiului Național “Mihai Eminescu” din Oradea, coordonată de doamna profesoară Georgescu Catalina
• Echipa Colegiului Național “B. P. Hașdeu” din Buzău, coordonată de doamna profesoară Carmina Miron
• Echipa Liceului Tehnologic “Alexandru Borza” din Cluj-Napoca, coordonată de doamna profesoară Nadia Torge
• Echipa Colegiului Național “Nicolae Bălcescu” din Brăila coordonată de doamna profesoară Corina Roberta Pavel
• Echipa Colegiului Național “George Barițiu” din Cluj-Napoca, coordonată de doamna profesoară Viorica Mândruț
• Echipa Colegiului Național “George Barițiu” din Cluj-Napoca, coordonată de doamna profesoară Gianina Maria Mărcuș

Echipele care au realizat cele mai bune proiecte au primit premii în bani: 700 euro pentru locul I, 500 euro locul II și 300 euro locul III, 100 euro pentru cele 5 mențiuni. De asemenea, elevii din primele 3 echipe clasate au mers la Bruxelles în vizită de studiu la CE. Profesorii coordonatori ai celor 8 proiecte finaliste au mers la Bruxelles la Comisia Europeană. Premierea câştigătorilor programului “Lider European” s-a făcut în cadrul unei ceremonii ce a avut loc la sediul Reprezentanţei Comisiei Europene în România, în 18 decembrie 2015.

Participarea împreună cu elevii mei la concursul Lider european, organizat de Reprezentanţa Comisiei Europene în România a însemnat o experienţă deosebită pentru noi toţi, precum şi bucuria de a ne afla printre finalişti, de a obţine menţiune şi de a ne face planuri noi pentru viitor. Elevii au “gustat” din experiența unei competiții naționale, profesorii au simțit cum e să deruleze proiecte cu o finalitate reală și valoroasă.

Premiul cel mare a fost vizita de informare efectuată la Bruxelles, în perioada 8-10 februarie 2016. Echipa de profesori si elevi, câștigători ai Concursului Lider European a fost condusă de Angela Negrea, Account Manager Chelgate Public Affairs & Public Relations, London, Brussels, Bucharest.
Am păşit într-o ambianţă cu totul nouă, inovatoare – Comisia Europeană și Parlamentul European. Am fost primiţi ireproşabil în clădiri cu o arhitectură modernă, care impresionează prin ingenioase structuri metalice – o sumedenie de bare metalice ce se îmbinau, unduindu-se şi întrepătrunzându-se în jocul lor ideal, având menirea de a simboliza unitatea statelor europene, care, la vibraţia unuia, vor vibra toate în semn de solidaritate şi profundă apropiere. Am fost invitaţi în sala de conferinţe, unde am reuşit să ne strecurăm în istoria acestor instituţii, prin intermediul unor discuţii deschise şi accesibile ce vizau teme precum: instituţiile Uniunii Europene, răspunsul UE faţă de criza economică, politica europeană în educaţia şcolară, ţintele educaţionale în România în contextul strategiilor europene, strategia pentru tineret a UE, training-ul vocaţional și programul Erasmus +.

Toate temele abordate de comunicatorii Comisiei Europene au fost interesante şi atractive, dialogul activ și dezbaterile fructuoase:
1. THE ROLE OF EUROPEAN COMMISSION AS THE EXECUTIVE OF THE EUROPEAN UNION
(in Romanian) Mr Cristian KANOVITS, Unit forStrategic Planning and Policy Coordination
2. ERASMUS+ (in Romanian) – Ms Teodora BALAU, Directorate-General for Education and Culture
Unit Innovation in Education
3. POLITICA EUROPEANĂ DE OCUPARE A FORȚEI DE MUNCĂ ÎN RÂNDUL TINERILOR
EU YOUTH EMPLOYMENT POLICY (in Romanian) – Ms Andra DUSU, Programme assistant
Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion, Unit for Bulgaria and Romania
4. EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL TRAINING POLICIES OF THE EUROPEAN
COMMISSION IN ROMANIA (in Romanian) – Mr Florin POPA, Policy Officer, Directorate-General for Education and Culture, Unit for Country Analysis (Romania)
5. YOUTH OUTREACH TOOLS (English with interpretation into Romanian) – Ms Violeta BIRZNIECE
Directorate-General for Education and Culture, Unit for Youth Outreach Tools

Bruxelles-ul, reprezintă într-adevăr centrul Europei – inima acesteia, locul din care sângele pleacă spre a trezi la viaţă corpul şi spiritul. Astfel, el a devenit oraşul în care misterul, frumosul şi inefabilul se împletesc subtil, spre a dezvolta unicitatea şi grandoarea unei înşiruiri de clădiri, care a devenit, dincolo de efemer, un suflet. Magazine mici, cu vitrine simbolice se ridică în unduiri graţioase din pavajul bulevardelor înguste, care ne duc cu gândul la atmosfera secolului al XIX-lea. Ideea de diversitate este accentuată şi mai mult de piaţa Grand Place – dominată de clădirea Primăriei din Bruxelles, a Casei Regale, Muzeul Regal de Artă și Istorie, Manneken Pis ori a Caselor Ghildelor medievale, în cuprinsul căreia, în fiecare an, în jurul datei de 15 august, se amenajează un covor de flori. Modernismului și măreţia Atomium-ului, îşi ţine nestingherit fruntea sus încă din anul 1958, când arhitectul Andre Waterkeyn a conceput cei nouă atomi ai unei molecule ca fiind centrul Târgului Mondial din acelaşi an. Deşi presărat cu numeroase obiective demne de amintit, Bruxelles-ul a reuşit să transmită şi mirosul fin al delicateselor belgiene, asemenea ciocolatei fine, căreia localnicii i-au închinat chiar şi un muzeu ori diverselor sortimente de bere care împânzesc restaurantele micilor bulevarde.

Bruxelles-ul reprezintă, într-adevăr, sinteza şi simbioza rafinamentului, care, glazurând misterul, a creat acea unicitate spre care fiecare dintre noi aspiră atât de diferit într-o asemenea apropiere. Atunci când parfumul micilor străduţe vibrează palid în scurte emoţii, poţi spune că te regăsești în spiritul Bruxelles-ului, care, uneori, doar uneori, tresaltă în ambalajul micilor sticluţe de eternitate.

Zilele petrecute la Bruxelles au însemnat dezvoltare personală și profesională, oportunitatea de a dobândi noi cunoștințe despre normele și valorile europene, despre misiunea Uniunii Europene, am primit informaţii în mod direct de la reprezentanţii Comisiei Europene din Bruxelles, informaţii pe care urmează să le diseminez elevilor în cadrul diferitelor activităţi extracurriculare pe care le voi desfășura la nivelul şcolii.

Am participat în această campanie și am și câștigat pentru a doua oară premiul oferit de “Europa, casa noastră”. Nu credeam că voi ajunge din nou la Bruxelles… Am cunoscut oameni minunați, profesori dedicați meseriei lor și am aflat multe despre programele derulate de Comisia Europeană . Campania “Europa casa noastră” este dedicată celor preocupați de nou și ne bucurăm că ne oferă oportunitatea de a derula proiecte împreună (profesorii și elevii)”.

Prima ediție a campaniei “Europa, casa noastră” s-a încheiat. În acest moment, conceptul Campaniei se află în licitație, speram ca începand cu luna mai să revină cu detalii și cu forțe proaspete.