Cele mai bune proiecte școlare transfrontaliere ale anului au fost premiate astazi la Lisabona

etwinningCele mai bune proiecte școlare transfrontaliere ale anului au fost premiate astazi în cadrul ceremoniei de premiere eTwinning 2013 de la Lisabona. În acest an, premiul cel mare revine proiectului „Rainbow village”, care a reunit elevi cu vârste cuprinse între 12 și 15 ani din Franța, Grecia, România, Regatul Unit, Turcia, Italia, Slovacia și Polonia. Ei au creat o lume virtuală post-apocalipsă, explorând teme precum supraviețuirea, protecția naturii și cetățenia. Rețeaua eTwinning este o sală de clasă virtuală în care elevi și profesori de la 100 000 de școli din 33 de țări europene participă la proiecte interactive prin intermediul internetului. În cadrul ceremoniei vor fi anunțate în total nouă premii (a se vedea mai jos).

Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, a declarat: „Felicit călduros toate școlile câștigătoare. Sunteți cei mai buni! Ne aflăm în Anul european al cetățenilor și de aceea este foarte potrivit ca un proiect care are în centrul lui ideea de cetățenie să câștige premiul cel mare. Suntem foarte mândri de succesul programului eTwinning. El dă tinerilor un sentiment de mândrie locală și europeană, permițându-le totodată să-și lărgească orizonturile și să învețe cum să devină cetățeni activi ai Europei.”

Proiectele câștigătoare, alese dintre 300 de propuneri, sunt împărțite în trei grupe de vârstă (4–11 ani, 12–15 ani și 16–19 ani). Se acordă, de asemenea, șase premii pentru categorii speciale: premiile pentru limbile spaniolă, franceză, germană și engleză, Premiul Marie Skłodowska Curie pentru matematică și științe și Premiul Mevlana pentru înțelegere interculturală.

Proiectul câștigător la categoria de vârstă 4–11 ani este „Friends Fur-ever”, un proiect la care au colaborat școli din România, Polonia și Portugalia și a cărui temă centrală este câinele ca fiind prietenul cel mai bun al omului. Câștigătorii de la categoria de vârstă 16‑19 ani și-au construit proiectul în jurul aventurilor unui purice călător, elevii având ocazia să fie scenariști, desenatori și traducători. În acest proiect sunt implicate școli din Franța, Spania, Italia, Turcia, Bulgaria, Portugalia și Republica Cehă.

Premiul pentru limba spaniolă se împarte între școli din Italia, Spania, Portugalia și Danemarca, iar premiul pentru limba franceză între școli din Italia și Polonia. Școli din Franța, Polonia și Grecia împart premiul pentru limba germană, iar premiul pentru limba engleză se acordă unor elevi din Grecia, Letonia, Franța, Austria și Portugalia.

Premiul Marie Skłodowska Curie revine unui proiectului „Fly Me to The Moon”, care îmbină observații sau măsurători științifice cu activități de cercetare a tradițiilor și credințelor locale. Școlile câștigătoare sunt din Slovenia, Franța, Grecia, Spania, Polonia și Turcia.

Câștigătorii Premiului Mevlana au lucrat la un proiect intitulat „Intercultural dialogue through fairy tales, drama and art”. Acesta a reunit studenți și profesori din 29 de țări, care au colaborat pentru a cunoaște diferitele culturi ale țărilor din care provin școlile partenere.

Context

Ceremonia de decernare a premiilor a avut loc la Lisabona în cadrul unei conferințe la care au participat 500 de profesori din 33 de țări europene. Ei au facut un schimb de idei și de noi metode de predare, cum sunt metodele în care se profită la maximum de tehnologiile informației și comunicațiilor.

Rețeaua eTwinning face parte din Programul Comenius al UE și beneficiază de fonduri anuale de aproximativ 10 milioane EUR. Finanțarea nu se acordă pentru proiecte individuale, ci se concretizează în instrumente și sprijin pentru cadrele didactice și elevi, precum portalul eTwinning, și în seminare pentru profesori.

În toate țările UE, dar și în Croația, Islanda, Norvegia, Turcia, Elveția și fosta Republică iugoslavă a Macedoniei există Birouri Naționale de Asistență care promovează rețeaua eTwinning și oferă formare și asistență online și prin telefon.

Un studiu recent arată că eTwinning este o modalitate simplă și accesibilă ca preț prin care școlile se pot implica într-o cooperare internațională. Conform aceluiași studiu, datorită implicării în eTwinning, cadrele didactice și-au îmbunătățit competențele și relațiile cu elevii și și-au lărgit rețelele profesionale. Elevii au devenit mai motivați și au lucrat mai bine în echipă.

Ca parte a noului program Erasmus pentru toți, care va începe în 2014, Comisia și-a propus ca eTwinning să devină o platformă pentru toate școlile care doresc să coopereze la nivel transfrontalier cu sprijinul UE.

Programul eTwinning contribuie la realizarea obiectivelor UE de a îmbunătăți competențele digitale și învățarea prin colaborare între colegi. În cursul acestui an, Comisia va publica o strategie pentru deschiderea învățământului vizând îmbunătățirea acestuia și dezvoltarea competențelor prin noi tehnologii și resurse educaționale cu acces liber.

La începutul acestei luni, Comisia a lansat proiectul „eTwinning Plus”, prin care rețeaua eTwinning se extinde pentru a cuprinde școli din Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Moldova și Ucraina. Comisia intenționează, de asemenea, să extindă progresiv programul la țările vecine din sud, începând cu Tunisia (IP/13/183).

util: Pagina de internet dedicată conferinței anuale eTwinning

sursa: Reprezentanta Comisiei Europene

Leave a Reply