Comisia a publicat o nouă cerere de propuneri în cadrul programului „Europa creativă”.
Această cerere de propuneri, intitulată „Parteneriate în domeniul jurnalismului”, va permite alocarea unui cuantum total de 11 milioane EUR pentru două acțiuni separate: pe de o parte, finanțarea colaborărilor transfrontaliere între organizațiile mass-media de știri și, pe de altă parte, crearea de programe de subvenționare pentru organizațiile mass-media care contribuie direct la viața democratică.
Prima acțiune, care beneficiază de 6 milioane EUR, va sprijini colaborarea transfrontalieră între organizațiile mass-media de știri care doresc să dezvolte împreună modele de afaceri inovatoare și/sau să desfășoare în comun proiecte jurnalistice. Finanțarea este destinată consorțiilor de organizații active în sectorul mass-mediei (și anume organizații mass-media non-profit, publice și private, asociații mass-media, ONG-uri etc.), încurajând, printre altele, transformarea organizațiilor mass-media, furnizarea de informații de calitate și dezvoltarea competențelor profesioniștilor din cadrul organizațiilor mass-media de știri.
Cea de a doua acțiune, care beneficiază de 5 milioane EUR, are ca scop sprijinirea organizațiilor mass-media de știri care sunt deosebit de importante pentru dezbaterile democratice și pentru participarea cetățenilor. Ea va urmări să instituie programe de finanțare (de exemplu fonduri) care vor distribui granturi către organizațiile mass-media locale sau regionale, către jurnalismul de investigație, precum și către organizațiile mass-media specializate în informații de interes public. Prin urmare, cererea de propuneri este deschisă organizațiilor (asociații mass-media, ONG-uri, societatea civilă, centre de cercetare, universități etc.) care activează în domeniul mass-mediei, într-un sens mai larg, și pot acționa ca intermediari pentru sprijinirea organizațiilor care au cea mai mare nevoie de sprijin.
Data limită de depunere a candidaturilor este 14 februarie 2024, iar proiectele trebuie să înceapă spre sfârșitul anului 2024. Candidații pot depune o cerere pentru o acțiune sau pentru cealaltă sau chiar pentru amândouă. Organizațiile mass-media selectate își vor păstra libertatea editorială deplină. La 6 decembrie va avea loc o sesiune de informare, iar aici este disponibilă o privire de ansamblu asupra sprijinului acordat de UE sectorului mass-mediei de știri.
Având în vedere că prima cerere de propuneri a fost lansată în 2021 și a fost urmată apoi de cele din 2022 și din 2023, în prezent este vorba de cea de a 4-a cerere de propuneri în sprijinul formării de parteneriate în domeniul jurnalismului. Comisia a decis să își intensifice sprijinul acordat sectorului mass-mediei în cadrul planurilor sale de acțiune privind democrația europeană și pentru domeniul mass-mediei și al audiovizualului. Sporirea finanțării pentru acest sector merge mână în mână cu inițiative legislative precum legea europeană privind libertatea mass-mediei.