Colegiul comisarilor a discutat în luna septembrie a.c. o nouă abordare cu privire la principiul utilizării rezonabile a serviciilor de roaming și a convenit asupra faptului că ar trebui să nu existe limite în ceea ce privește intervalul de timp sau volumul impuse consumatorilor care își utilizează dispozitivele mobile în alte țări ale UE. În același timp, noua abordare le oferă operatorilor un mecanism de protecție solid împotriva eventualelor abuzuri.
Günther H. Oettinger, comisarul pentru economie digitală și societate digitală, a adăugat: „Măsurile luate de Comisie în vederea eliminării tarifelor de roaming sunt în beneficiul consumatorilor europeni. Proiectul legislativ prezentat astăzi permite eliminarea tarifelor de roaming începând cu 15 iunie 2017 pentru toți cetățenii care călătoresc periodic în UE, garantând, în același timp, că operatorii dispun de instrumentele necesare pentru a se proteja împotriva abuzurilor.”
Noul mecanism se va baza pe principiul reședinței sau al legăturilor stabile pe care consumatorii europeni le au cu un stat membru al UE (de exemplu, o prezență constantă și substanțială în statul membru al furnizorului de servicii de roaming).
Propunerea finală va fi adoptată până în 15 decembrie 2016, în urma feedback-ului primit din partea OAREC (Organismul autorităților europene de reglementare în domeniul comunicațiilor electronice), a statele membre și a tuturor părților interesate.
Garanții solide pentru operatori
1) Garanții împotriva abuzurilor pe motiv de reședință sau legături permanente cu o altă țară din UE
Serviciile de roaming sunt destinate persoanelor care călătoresc. Noul proiect legislativ le permite operatorilor să verifice modalitățile de utilizare a acestor servicii, pentru a evita eventualele abuzuri comise împotriva mecanismului tarifelor similare cu cele naționale („roam like at home”). Pe lista neexhaustivă a criteriilor se pot menționa următoarele:
– trafic intern nesemnificativ în comparație cu traficul de roaming;
– perioadă lungă de inactivitate a unei cartele SIM, asociată unei utilizări cu preponderență sau în exclusivitate în roaming;
– abonare și utilizare ulterioară a mai multor cartele SIM de către același client în roaming.
În astfel de cazuri, operatorii vor trebui să-i avertizeze pe utilizatori. Numai dacă aceste condiții sunt îndeplinite, operatorii vor putea să aplice mici suprataxe (Comisia a propus un maxim de 0,04 €/min per apel, 0,01 €/SMS și 0,0085 €/MB). În cazul în care apar neînțelegeri, operatorul trebuie să introducă proceduri pentru depunerea reclamațiilor. În cazul în care dezacordul persistă, clientul poate depune o reclamație la autoritatea națională de reglementare, care va soluționa cazul.
Abuzurile ar putea fi legate, de asemenea, de cumpărarea și revânzarea în masă a cartelelor SIM pentru uz permanent în afara țării operatorului emitent. În astfel de cazuri, operatorul va putea să ia de urgență măsuri proporționale, informând totodată autoritatea națională de reglementare.
2) Garanții în cazul unor împrejurări excepționale pe piețele naționale
În cazul unor creșteri de prețuri pe o anumită piață sau al altor efecte negative pentru clienții interni, operatorii pot ieși de sub incidența dispoziției privind tarifele similare celor naționale, aplicând temporar, dacă acest lucru este permis de autoritățile naționale de reglementare, aceleași mici suprataxe (Comisia a propus un maxim de 0,04 €/min per apel, 0,01 €/SMS și 0,0085 €/MB). Operatorii vor fi obligați să furnizeze justificări pentru a demonstra că măsura privind tarifele similare celor naționale le punea în pericol sistemul național de tarifare.
Sursa; Comisia Europeană