Comisia Europeană a adoptat strategia privind piața unică digitală, stabilind 16 acțiuni esențiale pe care le va întreprinde până la sfârșitul anului 2016.
Strategia are la bază trei piloni: (1) un acces mai bun al consumatorilor și al întreprinderilor la bunuri și servicii digitale în întreaga Europă; (2) crearea condițiilor adecvate și a unor condiții de concurență echitabile pentru dezvoltarea rețelelor digitale și a serviciilor inovatoare; (3) valorificarea la maximum a potențialului de creștere al economiei digitale.
În România, doar 48% dintre consumatori folosesc internetul (comparativ cu o medie europeană de 75%) și doar 17% dintre ei cumpără bunuri și servicii online (față de 63%, media europeană). În același timp, 23% dintre români (19%, media UE) își manifestă interesul de a vizualiza conținut online din alte țări, iar 35% dintre ei (27%, media UE) ar dori să poată urmări conținutul disponibil online în propria țară și când călătoresc în interiorul Uniunii Europene.
Piața unică digitală: pașii următori
Românii sunt în principal preocupați de securitatea plăților online (36%), preferă tranzacțiile în persoană (35%) și au temeri privind utilizarea datelor proprii de către terți (28%). Aceste preocupări sunt pe primele locuri și pentru europeni , însă clasate diferit, pe primul loc fiind temerile privind posibila utilizare a datelor personale de terțe părți (43%), urmate de preocupările privind securitatea plăților online (42%) și de preferința de a face tranzacțiile în persoană (26%). Însă, românii sunt mult sub media europeană în ceea ce privește competențele digitale de bază (20 față de 59%), utilizarea platformelor de e-guvernare (5,7 față de 33%) sau a formularelor online pre-completate (6,6 față de 45%).
Pentru a răspunde acestor temeri și preocupări, precum și pentru a oferi oportunități digitale tuturor consumatorilor și întreprinderilor, Comisia Europeană a adoptat o strategie privind piața unică digitală. Ea cuprinde 16 acțiuni specifice, grupate în 3 piloni, care urmează să fie întreprinse până la sfârșitul anului 2016.
Principalele măsuri includ:
– pilonul 1 – norme de facilitare a comerțului transfrontalier, precum și de protecție a consumatorilor; servicii de coletărie mai eficiente și accesibile ca preț; eliminarea geoblocării nejustificate; investigație antitrust în domeniul comerțului electronic; modernizarea legislației privind drepturile de autor; revizuirea directivei privind transmisiile prin satelit și cablu, precum și a normelor privind regimurile de TVA;
– pilonul 2 – revizuirea normelor europene din domeniul telecomunicațiilor și a cadrului mediatic audiovizual; analizarea rolului de piață al platformelor online și a modalităților de combatere a conținutului ilegal; noi norme privind protecția datelor cu caracter personal; parteneriat cu sectorul industrial privind securitatea cibernetică;
– pilonul 3 – propunerea unei inițiative europene privind libera circulație a datelor; lansarea unei initiative in domeniul cloud computingului la nivel european si certificarea serviciilor de tip clouding; definirea de priorități pentru standarde și interoperabilitate in domenii esentiale pentru piata unica digitala, cum ar fi e-sanatatea, planificarea transportului sau energia (contorizare inteligenta); sprijin pentru dezvoltarea competențelor digitale și un plan de acțiune privind e-guvernarea.
Pașii următori
Echipa proiectului pieței unice digitale va pune în practică aceste acțiuni până la sfârșitul anului 2016. Cu susținerea Parlamentului European și a Consiliului, piața unică digitală ar trebui finalizată cât mai rapid cu putință.
Piața unică digitală se va afla pe ordinea de zi a reuniunii Consiliului European din 25-26 iunie.
Mai multe informații aici
Sursa: Reprezentanta Comisiei Europene in Romania