Platformele și motoarele de căutare online foarte mari urmează să își publice primele rapoarte privind transparența în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale.
Ca parte a obligațiilor lor în materie de transparență în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale, platformele online foarte mari și motoarele de căutare online foarte mari desemnate urmează să își publice primele rapoarte privind transparența – iar unele dintre ele au făcut-o deja. Primele șapte platforme și-au publicat deja rapoartele, iar restul trebuie să facă acest lucru până la 6 noiembrie. Aceste prime șapte platforme sunt Amazon, LinkedIn, TikTok, Pinterest, Snapchat, Zalando și Bing.
Raportul privind transparența, împreună cu o bază de date a Comisiei privind expunerile de motive, precum și cu cerințele suplimentare pentru serviciile desemnate, cum ar fi viitorul acces la date pentru cercetători, vor asigura transparența și responsabilizarea în ceea ce privește moderarea conținutului online – în beneficiul cetățenilor, al cercetătorilor și al autorităților de reglementare. Acest lucru va contribui în mod semnificativ la controlul public și la asumarea răspunderii.
Rapoartele privind transparența trebuie să includă informații privind moderarea conținutului în cadrul serviciilor platformelor, detaliind numărul de notificări pe care le primesc de la utilizatori (și, odată ce au fost instituiți, de la notificatorii de încredere), numărul de articole de conținut retrase din propria inițiativă a platformei, numărul de ordine pe care le primesc de la toate autoritățile judiciare sau administrative naționale relevante, precum și acuratețea și rata de eroare a sistemelor lor automatizate de moderare a conținutului. Rapoartele trebuie să includă, de asemenea, informații privind echipele de moderare a conținutului, inclusiv calificările și cunoștințele lingvistice ale acestora.
Platformele și motoarele de căutare online foarte mari trebuie să publice aceste rapoarte privind transparența pentru prima dată, în urma desemnării lor la data de 25 aprilie, și vor trebui să facă acest lucru o dată la șase luni. Platformele cu mai puțin de 45 de milioane de utilizatori și serviciile intermediare vor trebui și ele să publice rapoarte anuale privind transparența, odată ce Regulamentul privind serviciile digitale va începe să li se aplice, în februarie 2024. Regulamentul privind serviciile digitale oferă de asemenea Comisiei posibilitatea de a adopta acte de punere în aplicare pentru a stabili modele referitoare la forma, conținutul și alte detalii ale rapoartelor privind transparența.