

Adoptarea Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă
Pe 25 septembrie 2015, liderii din întreaga lume şi-au asumat în cadrul
Summit-ului
Naţiunilor Unite
obiectivele de dezvoltare durabilă (ODD) pentru următorii 15 ani.
Noua Agendă 2030 redefinește modul în care comunitatea internațională conlucrează
pentru a asigura un altfel de viitor pentru oameni și planetă — unul care să aducă
omenirea pe calea dezvoltării durabile. Deși
Obiectivele de dezvoltare ale mileniului (ODM) au vizat țările în curs de dezvoltare, Agenda 2030 reprezintă primul acord global
de stabilire a unei agende de acțiune cuprinzătoare și cu vocație universală, care va
influența toate țările, inclusiv politicile interne ale acestora.
Cu un set ambițios de
17 obiective de dezvoltare durabilă, Agenda 2030 ar trebui să
contribuie la realizarea a trei mari paşi pentru toți oamenii din toate țările: eradicarea
sărăciei extreme, combaterea inegalităţii și nedreptăţii, precum și reglementarea
schimbărilor climatice.
Primul vicepreședinte
Frans Timmermans
, responsabil pentru dezvoltarea durabilă și
conducătorul delegației Comisiei Europene în numele președintelui Juncker, a declarat:
În Agenda 2030,
obiectivul 4.7
prevede ca, până în anul 2030, fiecare țară semnatară
să se asigure că toți elevii dobândesc cunoștințele și aptitudinile necesare pentru a
promova dezvoltarea durabilă; inclusiv, printre altele, prin intermediul educației
pentru dezvoltare durabilă și stiluri de viață durabile, drepturile omului, egalitatea de
gen, promovarea unei culturi a păcii și non-violenței, cetățenia globală și aprecierea
diversității culturale și a contribuției culturii la dezvoltarea durabilă.
Educația este esențială pentru dezvoltarea sustenabilă. Educația de astăzi este decisivă
pentru îmbunătățirea capacității conducătorilor și cetățenilor de a crea soluții pentru
un viitor mai bun și mai sustenabil. Din păcate, fondul nostru actual de cunoștințe,
deprinderi și experiențe în domenii variate, nu oferă soluții pentru toate problemele
globale contemporane, sociale și economice. Cu toate că omenirea s-a confruntat cu
multe crize în trecut, crize pe care le-a depășit cu brio, în prezent ne confruntăm cu
Education for Peace and Sustainable Development - Concepts, Clarity and Cohesion – Mahatma Ghandi Institute Valorile educației pentru dezvoltare sustenabilă - Earth charter ESD Sourcebook Delors, J. et all. 1996. Learning: The Treasure Within - UNESCOEducation for Sustainable Development Toolkit - UNESCO, 2006
RESURSE
probleme mult mai mari și cu o populație în creștere. Deși am putea să învățăm din
istorie pentru a rezolva problemele de astăzi, realitatea curentă ne demonstrează că
noua generație va trebui să învețepe cont propriudespre cepresupune sustenabilitatea.
Educația este cheia atât a învățării, cât și a unui viitor sustenabil
EDD este mult mai mult decât a preda cunoștințe și principii legate de sustenabilitate.
Este educație pentru transformare socială cu scopul de a crea societăți sustenabile.
EDD atinge fiecare aspect al educației, incluzând planificarea, dezvoltarea politicilor,
implementarea programelor, finanțare, curriculum, predare, învățare, evaluare
și administrare. EDD dorește să asigure interacțiunea coerentă între educație,
conștientizare publică și training, având ca obiectiv crearea unui viitor mai sustenabil.
„Acest acord este un eveniment istoric și un pas important înainte în ceea ce
privește acțiunea globală pentru dezvoltare durabilă. Sunt mândru să afirm că,
încă de la început, Uniunea Europeană s-a angajat ferm să ajungă la un rezultat
ambițios, cu o agendă universală pentru toate țările, sărace sau bogate, care
integrează pe deplin dimensiunile economică, socială și de mediu ale dezvoltării
durabile. Rezultatul este o realizare majoră care unește întreaga lume în jurul
unor obiective comune pentru un viitor mai durabil. Suntem hotărâți să punem
în aplicare Agenda 2030 și ne vom alinia politicile interne și externe pentru a
garanta că UE își va juca rolul pe deplin.”
8
9
De ce educație pentru dezvoltare?Educația trebuie să ofere simultan hărți ale unei lumi aflate în continuă
frământare, dar și busola care să ajute omenirea să își găsească drumul.
Raportul Delors
Un bun punct de pornire pentru exprimarea valorilor EDD legate de predare și învățare
este reprezentat de
Carta Pământului (Earth Charter). Acesta este un principiu etic
care include respect și grijă pentru comunitatea ce protejează viața, integritate
ecologică, drepturile umane universale, respect pentru diversitate, justiție economică,
democrație și cultura păcii. Carta Pământului, lansată în iunie 2000 la Haga, este
produsul unui dialog intercultural universal despre scopurile și valorile comune, la care
au participat peste 2000 de organizații reprezentând milioane de oameni. A fost utilizat
cu succes în programe educaționale din întreaga lume pe parcursul ultimilor ani.
Contribuția Dezvoltării Durabile la Educație
Educația nu contribuie doar la dezvoltarea sustenabilă și la transformarea societății,
deoarece există, intr-adevăr, și reversul acesteia. Sustenabilitatea îmbunătățește
educația și are chiar potențialul de a o transforma. Având în vedere lupta țărilor și a
comunităților cu provocările lumii moderne, însoțite de evenimentele imediate ce ne
pot afecta viața (schimbări de climă, conflicte, crize economice), toate acestea ne fac
să reflectăm asupra importanței și scopului educației.