Background Image
Previous Page  8-9 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8-9 / 52 Next Page
Page Background

Adoptarea Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă

Pe 25 septembrie 2015, liderii din întreaga lume şi-au asumat în cadrul

Summit-ului

Naţiunilor Unite

obiectivele de dezvoltare durabilă (ODD) pentru următorii 15 ani.

Noua Agendă 2030 redefinește modul în care comunitatea internațională conlucrează

pentru a asigura un altfel de viitor pentru oameni și planetă — unul care să aducă

omenirea pe calea dezvoltării durabile. Deși

Obiectivele de dezvoltare ale mileniului (ODM) a

u vizat țările în curs de dezvoltare, Agenda 2030 reprezintă primul acord global

de stabilire a unei agende de acțiune cuprinzătoare și cu vocație universală, care va

influența toate țările, inclusiv politicile interne ale acestora.

Cu un set ambițios de

17 obiective de dezvoltare durabilă

, Agenda 2030 ar trebui să

contribuie la realizarea a trei mari paşi pentru toți oamenii din toate țările: eradicarea

sărăciei extreme, combaterea inegalităţii și nedreptăţii, precum și reglementarea

schimbărilor climatice.

Primul vicepreședinte

Frans Timmermans

, responsabil pentru dezvoltarea durabilă și

conducătorul delegației Comisiei Europene în numele președintelui Juncker, a declarat:

În Agenda 2030,

obiectivul 4.7

prevede ca, până în anul 2030, fiecare țară semnatară

să se asigure că toți elevii dobândesc cunoștințele și aptitudinile necesare pentru a

promova dezvoltarea durabilă; inclusiv, printre altele, prin intermediul educației

pentru dezvoltare durabilă și stiluri de viață durabile, drepturile omului, egalitatea de

gen, promovarea unei culturi a păcii și non-violenței, cetățenia globală și aprecierea

diversității culturale și a contribuției culturii la dezvoltarea durabilă.

Educația este esențială pentru dezvoltarea sustenabilă. Educația de astăzi este decisivă

pentru îmbunătățirea capacității conducătorilor și cetățenilor de a crea soluții pentru

un viitor mai bun și mai sustenabil. Din păcate, fondul nostru actual de cunoștințe,

deprinderi și experiențe în domenii variate, nu oferă soluții pentru toate problemele

globale contemporane, sociale și economice. Cu toate că omenirea s-a confruntat cu

multe crize în trecut, crize pe care le-a depășit cu brio, în prezent ne confruntăm cu

Education for Peace and Sustainable Development - Concepts, Clarity and Cohesion – Mahatma Ghandi Institute Valorile educației pentru dezvoltare sustenabilă - Earth charter ESD Sourcebook Delors, J. et all. 1996. Learning: The Treasure Within - UNESCO

Education for Sustainable Development Toolkit - UNESCO, 2006

RESURSE

probleme mult mai mari și cu o populație în creștere. Deși am putea să învățăm din

istorie pentru a rezolva problemele de astăzi, realitatea curentă ne demonstrează că

noua generație va trebui să învețepe cont propriudespre cepresupune sustenabilitatea.

Educația este cheia atât a învățării, cât și a unui viitor sustenabil

EDD este mult mai mult decât a preda cunoștințe și principii legate de sustenabilitate.

Este educație pentru transformare socială cu scopul de a crea societăți sustenabile.

EDD atinge fiecare aspect al educației, incluzând planificarea, dezvoltarea politicilor,

implementarea programelor, finanțare, curriculum, predare, învățare, evaluare

și administrare. EDD dorește să asigure interacțiunea coerentă între educație,

conștientizare publică și training, având ca obiectiv crearea unui viitor mai sustenabil.

„Acest acord este un eveniment istoric și un pas important înainte în ceea ce

privește acțiunea globală pentru dezvoltare durabilă. Sunt mândru să afirm că,

încă de la început, Uniunea Europeană s-a angajat ferm să ajungă la un rezultat

ambițios, cu o agendă universală pentru toate țările, sărace sau bogate, care

integrează pe deplin dimensiunile economică, socială și de mediu ale dezvoltării

durabile. Rezultatul este o realizare majoră care unește întreaga lume în jurul

unor obiective comune pentru un viitor mai durabil. Suntem hotărâți să punem

în aplicare Agenda 2030 și ne vom alinia politicile interne și externe pentru a

garanta că UE își va juca rolul pe deplin.”

8

9

De ce educație pentru dezvoltare?

Educația trebuie să ofere simultan hărți ale unei lumi aflate în continuă

frământare, dar și busola care să ajute omenirea să își găsească drumul.

Raportul Delors

Un bun punct de pornire pentru exprimarea valorilor EDD legate de predare și învățare

este reprezentat de

Carta Pământului (

Earth Charter). Acesta este un principiu etic

care include respect și grijă pentru comunitatea ce protejează viața, integritate

ecologică, drepturile umane universale, respect pentru diversitate, justiție economică,

democrație și cultura păcii. Carta Pământului, lansată în iunie 2000 la Haga, este

produsul unui dialog intercultural universal despre scopurile și valorile comune, la care

au participat peste 2000 de organizații reprezentând milioane de oameni. A fost utilizat

cu succes în programe educaționale din întreaga lume pe parcursul ultimilor ani.

Contribuția Dezvoltării Durabile la Educație

Educația nu contribuie doar la dezvoltarea sustenabilă și la transformarea societății,

deoarece există, intr-adevăr, și reversul acesteia. Sustenabilitatea îmbunătățește

educația și are chiar potențialul de a o transforma. Având în vedere lupta țărilor și a

comunităților cu provocările lumii moderne, însoțite de evenimentele imediate ce ne

pot afecta viața (schimbări de climă, conflicte, crize economice), toate acestea ne fac

să reflectăm asupra importanței și scopului educației.