Background Image
Previous Page  14-15 / 64 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14-15 / 64 Next Page
Page Background

14

1. O abordare comună a UE pentru gestionarea imigrării

Statele membre ale UE stabilesc procedurile pe baza cărora imigranții

intră pe teritoriul lor și decid de câți dintre aceștia au nevoie pe piața

muncii. Pentru a completa și armoniza politicile naționale în materie

de imigrare, UE elaborează un cadru juridic comun. Acesta include

condiții privind intrarea și șederea anumitor categorii de imigranți

(studenți, cercetători, lucrători cu înaltă calificare), cu scopul de a

simplifica procedurile aplicabile în cazul lor și de a le asigura drepturi

valabile peste tot în UE. De exemplu, cetățenii din țări terțe care au

locuit legal într-un stat membru al UE timp de cel puțin 5 ani, au

dreptul de a primi statutul de rezident pe termen lung, valabil la

nivelul întregii Uniuni. Acesta le conferă o serie de drepturi economice

și sociale, similare celor de care beneficiază cetățenii UE.

2. Sistemul european comun de azil (SECA)

Din 1999, UE lucrează la elaborarea unui Sistem european comun

de azil, care armonizează aspecte ale procedurilor naţionale, pentru

a garanta că acestea sunt sigure, corecte, eficiente și nu permit

folosirea abuzivă a sistemului. În acest fel, solicitanţilor de azil li se

garantează, pe tot teritoriul UE, aceleași oportunităţi în materie de

protecţie internaţională. În același timp, sistemul comun se bazează

pe cooperarea practică și eficientă a statelor membre, pe solidaritatea

dintre ele și în relaţia cu ţările de origine și de tranzit.

Pentru a preveni transferarea solicitanţilor de azil de la un stat

membru la altul, fără ca vreunul să își asume răspunderea și pentru

a împiedica apariţia situaţiilor în care o singură persoană solicită azil

în mai multe ţări, fiecare stat membru trebuie să decidă când și dacă

este în măsură să se ocupe de o solicitare de azil.

Normele comune ale UE permit identificarea rapidă a ţării căreia

îi revine responsabilitatea de a examina o solicitare de azil. Aceste

norme ţin cont de criterii precum ţara în care se află membrii de

familie ai solicitantului, ţara în care locuiește solicitantul în momentul

15

înaintării cererii, ţara care i-a eliberat viza sau care a reprezentat

punctul de intrare în UE. Pentru a le sprijini în acest proces, statelor

membre li s-a oferit acces la o bază de date numită Eurodac. Aceasta

permite compararea amprentelor pentru a verifica dacă un solicitant

de azil a mai înaintat o cerere și în alt stat membru.

3. Integrarea, o necesitate

Putem profita de avantajele imigrării doar dacă imigranții se

integrează cu succes în țările care îi primesc. Este un proces care se

desfășoara în ambele sensuri. Imigranții trebuie să respecte regulile

și valorile societății care îi primește, iar aceasta trebuie să le ofere

toate oportunitățile de care au nevoie pentru a participa la viața

comunității. Imigranții trebuie să aibă șansa de a învăța limba țării

gazdă, de a studia și de a munci, bucurându-se de toate drepturile

care le revin cetățenilor europeni.

4. Combaterea migrației ilegale și a traficului de persoane

Unul dintre aspectele negative ale imigrării este faptul că, uneori, nu

se respectă regulile. Există persoane care intră legal în UE, pe baza

unei vize de scurtă ședere, și nu mai pleacă după expirarea acesteia.

Altele intră și ramân în UE ilegal, uneori chiar împotriva voinței lor.

Rețelele de trafic de persoane îi pot exploata cu ușurință pe cei care

nu dețin documente legale.

Un alt aspect al problemei este reprezentat de piațamuncii „la negru”,

care nu numai că îi atrage pe imigranti, dar contribuie și la exploatarea

lor. De aceea, UE a înăsprit sancțiunile aplicabile angajatorilor care

oferă locuri de muncă imigrantilor fără forme legale și a îmbunătățit

măsurile menite să îi protejeze pe acești lucrători, în special pe cei

care sunt exploatați de angajatori fără scrupule.

În UE, traficul de persoane, este considerată una dintre cele mai

grave infracțiuni care constituie o încălcare a drepturilor omului și

o formă modernă de sclavie. În iunie 2012, Comisia Europeană a

adoptat “Strategia UE pentru eradicarea traficului de ființe umane