Background Image
Previous Page  24-25 / 64 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24-25 / 64 Next Page
Page Background

24

organism UE, o plângere poate fi adresată Ombusmanului. Cetățenii

UE pot contacta instituțiile europene și organismele consultative

direct și sunt îndreptățiți să primească un răspuns în oricare din

limbile europene oficiale.

Dreptul la protecție consulară

: când cetățenii UE se află pe

teritoriul unei țări non-membre și au nevoie de ajutor, aceștia sunt

îndreptățiți să primească protecție consulară din partea ambasadei

sau consulatului oricărei alte țări membre. Asistența este oferită în

situații precum deces, accident sau îmbolnăvire, arest sau detenţie,

acte de violenţă şi repatriere.

Dreptul de a cere Comisiei Europene să propună noi acte legislative

:

începând cu anul 2011, cetățenii UE au un drept suplimentar:

Inițiativa Cetățenească Europeană, care le permite să solicite

Comisiei Europene o schimbare legislativă. Petiția trebuie semnată

de cel puțin un milion de cetățeni provenind din cel puțin un sfert

din țările UE.

Sursa: Carta drepturilor Fundamentale

http://europarl.europa.eu/charter/pdf/text_en.pdf

Despre drepturile și obligațiile solicitanților de azil

Drepturile şi obligaţiile legale se menţin pe durata procedurii de

azil, care începe odată cu manifestarea de voință și se finalizează, în

termen de 7 zile de la: momentul comunicării deciziei de închidere a

dosarului; data comunicării hotărârii ORI prin care s-a acordat statut

de refugiat; data expirării termenului legal de depunere a plângerii

sau, după caz, a recursului; data pronunţării hotărârii instanţei de

recurs. Excepţie fac cererile soluţionate în procedură accelerată.

Unele principii şi garanţii procedurale prevăzute de legea nr. 122/2006

privind azilul în România: Accesul neîngrădit la procedura de azil din

momentul manifestării de voinţă, exprimată în scris sau oral, din care

să rezulte solicitarea protecţiei statului român. Dispoziţiile acestei

legi se aplică fară discriminare.

25

Nereturnarea

- împotriva solicitantului de azil nu pot fi luate măsuri

de expulzare, extrădare sau de returnare forţată de la frontieră ori de

pe teritoriul României.

Confidenţialitatea

- obligaţia privind respectarea confidenţialităţii cu

privire la datele si informaţiile referitoare la cererea de azil revine

tuturor autorităţilor, organizaţiilor care desfăşoară activităţi în

domeniul azilului sau unor terţe persoane implicate în procedura de

azil ori care, intră în posesia unor astfel de date.

Exceptarea de la sancţiuni

- autorităţile române nu vor aplica sancţiuni

penale pentru motivul intrării sau şederii ilegale, solicitanţilor de azil

care intră ori se află fără autorizaţie pe teritoriul României.

Rolul activ

- autorităţile competente cu soluţionarea cererilor de azil

pot investiga, din oficiu, orice împrejurări de fapt şi de drept care ar

putea conduce la soluţionarea cauzei, chiar dacă aceste împrejurări

nu au fost invocate sau menţionate în cererea de azil sau în plângere.

DREPTURI

INFORMARE

: să fie informat, la momentul depunerii cererii, într-o

limbă pe care o cunoaşte, cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care

le are în procedura de azil si cu privire la procedura de urmat.

CONFIDENŢIALITATE

: să beneficieze de protecţia datelor personale şi

a oricăror alte detalii în legătură cu cererea sa.

IDENTITATE

: să i se elibereze un document temporar de identitate, a

cărui valabilitate va fi prelungită periodic de ORI.

ŞEDERE

: să rămână în România până la expirarea unui termen

de 15 zile de la finalizarea procedurii de azil, cu excepţia cazurilor

soluţionate în procedura accelerată sau la frontieră.

CAZARE

: să fie cazat în centrele de cazare şi proceduri, aflate în

subordinea ORI, până la încetarea dreptului de a rămâne pe teritoriul